LNG-vrachtwagens vervuilen tot vijf maal meer dan diesel

(Illustratiefoto)
iStock (Illustratiefoto)
Vrachtwagens op vloeibaar aardgas (LNG) vervuilen de lucht tot vijf keer meer dan dieselvrachtwagens en zijn niet beter voor het klimaat. Bond Beter Leefmilieu roept de overheid op om het gebruik van aardgas niet langer te stimuleren.

Vloeibaar aardgas wordt vaak als interessante “overgangsbrandstof” voorgesteld, om een tijdelijk alternatief te bieden voor dieselmotoren, in afwachting van echt schone technologieën zoals elektrische vrachtwagens of motoren op waterstof.

Maar in de realiteit zijn LNG-trucks helemaal niet schoner, zo blijkt uit tests door onderzoeksinstituut TNO in opdracht van de Nederlandse overheid. De drie LNG-vrachtwagens die TNO onderzocht, bleken 2 tot 5 keer meer giftige stikstofoxiden uit te stoten dan de minst vervuilende dieselvrachtwagen. Wat de uitstoot van fijnstof betreft, blijken de vrachtwagens het nauwelijks beter te doen.

Premies

“Het Vlaamse klimaatplan beschouwt CNG en LNG als volwaardige overgangsbrandstoffen. Terwijl de impact op het klimaat soms groter is dan bij diesel(vracht)wagens en de effecten op luchtkwaliteit nefast zijn”, zegt Laurien Spruyt van de Bond Beter Leefmilieu. “Je kunt in België nog altijd premies krijgen voor voertuigen die rijden op gas. En je betaalt geen accijnzen aan de pomp.”

De overheid kan beter investeren in echt schone voertuigen, zegt Spruyt. “Door geld te investeren in LNG-voertuigen zetten we ons voor tientallen jaren vast met een nieuwe fossiele brandstof, terwijl we die fossiele brandstoffen net zo snel mogelijk moeten uitfaseren. De overheid kan beter meteen investeren in elektrische laadinfrastuctuur.”

Klimaat

Ook voor het klimaat vormen vrachtwagens op gas geen oplossing. Aan de uitlaat stoten LNG-vrachtwagens minder broeikasgassen uit dan diesels. Maar als ook de broeikasgasemissies bij het oppompen en transport van het gas worden meegerekend, inclusief methaanlekken, blijken LNG-vrachtwagens gelijkaardig aan dieseltrucks, of leveren ze maar een klein voordeel op, zegt ngo Transport & Environment, die het Nederlandse onderzoek naar buiten bracht.

“De gasindustrie probeert wanhopig beleidsmakers ervan te overtuigen dat gastrucks een klimaatvoordeel hebben omdat ze hun markt willen laten groeien”, zegt Stef Cornelis van T&E. “Gas is echter net als olie en steenkool een fossiele brandstof en moet dus worden uitgefaseerd. Uit deze cijfers blijkt duidelijk dat LNG-vrachtwagens niet bijdragen aan een betere luchtkwaliteit. En dat voluit moet ingezet worden op emissievrije voertuigen.”




34 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Een waterstofpomp kost 1,8 miljoen euro, daar kan je dan max. 35 auto's per dag mee voltanken, hoe zou dat ooit rendabel kunnen zijn, schone toekomst ... Voor 1,8 miljoen euro plaats je 8 laadstations met elk 8 laadpalen, die kunnen 1600 EV per 24 uur bedienen. De eerste waterstofpomp werd in 2008 in Ruisbroek geopend, en is ondertussen al lang weer verdwenen ...

  • Hendrik Patyn

    Tot nu toe was het ideaal weer voor de elektrische wagens. De regen zorgt bij sommige Tesla's voor insijpelend water op het hoogspanningscircuit, zo heeft een Belg op vakantie in Frankrijk zijn wagen mogen achterlaten na een regenbui, na 1 maand heeft hij zijn wagen nog niet terug... En als je het koude weer aankomt, verschijnen er problemen bij het snelladen omdat de batterij niet voldoende kan worden voorverwarmd. Waterstof is de toekomst, ondertussen is lpg een goedkoper alternatief. .

  • Hendrik Patyn

    In Nederland, eerste huis volledig op waterstof dat het zelf aanmaakt, dank zij een Vlaamse firma. De Chinezen en Japanners gaan geen energie in stoppen in iets dat geen kans op slagen heeft????? Zelfs Audi begint met waterstof.

  • Hendrik Patyn

    Methaan is een brandbaar gas, moest het sowieso al door de hete uitlaat geraken???? dan kan het gewoon nog even door de motor worden gestuurd. Iets wat met de uitlaatgassen van een diesel wordt gedaan. De gas- en nucleaire centrales zijn dan wel ok??? Waterstof is de toekomst, doorbraak in Israël 50% goedkoper om de waterstof aan te maken. Ze gaan op den duur hun EWs gratis mogen weggeven, zie 2dehands.

  • Geert Tamsyn

    Toyota zou alle vervoer tijdens de Olympische Spelen van 2020 uitvoeren met voertuigen op waterstof. Inmiddels heeft Toyota laten weten dat dit toch gewone elektrische voertuigen zullen zijn.