Let op: linkerrijstrook voor meeste auto’s verboden terrein bij wegenwerken Duitsland

Auto's die bij wegwerkzaamheden in Duitsland op de linkerrijstrook rijden, mogen inclusief spiegels slechts twee meter breed zijn
DPA Auto's die bij wegwerkzaamheden in Duitsland op de linkerrijstrook rijden, mogen inclusief spiegels slechts twee meter breed zijn
Vakantiegangers die dit jaar door Duitsland rijden, merken het meteen: je rijdt bijna van Baustelle naar Baustelle. Om een beetje tempo te houden, kiezen veel reizigers bij wegwerkzaamheden voor de linkerrijstrook. Maar in veel gevallen is dat illegaal.

De linkerrijstrook is namelijk alleen toegankelijk voor voertuigen met een breedte van minder dan twee meter. Dat staat ook aangegeven op de verkeersborden voorafgaand aan de wegwerkzaamheden. En veel Belgen weten niet dat ongeveer zeven op de tien nieuwe auto's breder is dan twee meter. Dat komt doordat er wordt gemeten van buitenspiegel tot buitenspiegel.

Het misverstand kan ontstaan doordat veel automerken de breedte van de auto opgeven zonder de buitenspiegels mee te tellen. Inclusief spiegels is ongeveer 70 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s breder dan twee meter. Daarmee is het voor bijna alle auto's vanaf de klasse van de Audi A4, Mercedes C-Klasse en Ford Mondeo verboden om op de linkerrijstrook te rijden, schrijven Duitse media zoals Auto Medienportal op basis van een tip van het Goslar Institut. Maar in veel gevallen is zelfs een VW Golf al te breed.

De boete van 20 euro is niet gigantisch hoog, maar bij een ongeval kan de verzekeringsdekking wel worden ingeperkt, schrijft de website. Een deel van de aansprakelijkheid kan daardoor bij de overtreder komen te liggen, ook al wordt het ongeval door een derde veroorzaakt.

Daarom adviseren experts automobilisten om precies de breedte van hun eigen voertuig te achterhalen. Daarbij volstaat het dus niet om in de voertuigdocumenten kijken, omdat ook hierin meestal alleen de breedte zonder spiegels wordt vermeld. Zelf opmeten is het beste, aldus de website.




29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jurgen Van Den Bergh

    Ook niet vergeten dat bij file in Duitsland op een snelweg met 3 rijstroken de middelste rijstrook moet vrijgehouden worden voor de hulpdiensten.

  • Jan Akkermans

    Dus met andere woorden, de meeste auto's zijn zo breder dan een mercedes GLS, G klasse, BMW 7 serie? Lijkt me straf...

  • Patrick Weyers

    Onlangs enkele honderden kilometers gemaakt in Duitsland. Het linker rijvak bij wegenwerken was overal 2,2 meter. Die 2 meter is eerder een uitzondering.

  • Alan Janssen

    Dus die 2de rijstrook is dus gewoon voor wat extra werk en pesten van automobilisten..... zal mijn spiegels wel inklappen!

  • Jelle De Cnodder

    Ik heb mijn twijfels of dit wettelijk is... Europese reglementering bepaalt dat voor de breedte van een voertuig de kijkhulpsystemen (camera of spiegels) niet in rekening worden gebracht... de maximumbreedte op de openbare weg (zonder afwijkingen of speciale vergunningen) is 2m55, dit zou willen zeggen dat alle vrachtwagens illegaal rondrijden (als je hier de spiegels bij moet tellen)