Klant sterft aan pinda-allergie: restauranthouder krijgt zes jaar cel

thinkstock
De eigenaar van een keten Indiase meeneemrestaurants in het noorden van Engeland is tot zes jaar cel veroordeeld omdat hij pinda's in plaats van amandelen in een gerecht had verwerkt. De 38-jarige klant Paul Wilson was in januari 2014 thuis aan een allergische schok overleden, niettegenstaande hij uitdrukkelijk een maaltijd kip tika massala "zonder noten" had besteld.

De rechtbank van Teesside in het noordoosten van Engeland achtte vandaag de 53-jarige restauranteigenaar Mohammed Zaman schuldig aan onvrijwillige doodslag door zware nalatigheid. Uit besparingsoverwegingen had de eigenaar, die 300.000 pond schulden had, amandelpoeder door goedkoop pindapoeder vervangen. Hij herstelde zijn fout ook niet, nadat een andere klant had geklaagd over gezondheidsproblemen, drie weken voor het dodelijke incident.

Gedreven door winstbejag
De restauranteigenaar had nochtans in veertig jaar tijd in Groot-Brittannië een aardige vastgoedportfeuille bijeenvergaard, die op meer dan 2 miljoen pond wordt geschat. Volgens de rechter verloor Zaman gedreven door winstbejag alles uit het oog, ook al gebeurde het incident voor de verplichting in Groot-Brittannië om meeneemgerechten te etiketteren over de aanwezigheid van olienoten.

Het proces werd in Groot-Brittannië beschouwd als een precedent en kreeg dan ook grote mediabelangstelling.