KFC verantwoordelijk voor hersenschade bij meisje

Een KFC-vestiging in Shanghai.
REUTERS Een KFC-vestiging in Shanghai.
De Australische rechtbank heeft geoordeeld dat de fastfoodketen Kentucky Fried Chicken schuldig is aan de hersenschade bij een meisje na het eten bij KFC.

In 2005 ging de familie eten bij Kentucky Fried Chicken. Iedereen werd ziek, maar de 7-jarige Monika was het zwaarst getroffen: ze kreeg een bloedvergiftiging, die leidde tot een septische shock en een coma van zes maanden. Resultaat: hersenen beschadigd en spasmen in de spieren. Het meisje kan niet meer goed praten en ziet haar toekomst vergald na het eten van een simpele Chicken Twister Wrap.

De oorzaak van dit alles was salmonella, een bacterie die onder meer in rauw en te warm bewaard vlees gevonden wordt. Ook de hygiëne van het personeel liet te wensen over.

De rechter oordeelde dan ook dat KFC verantwoordelijk was: als ze daar niet waren gaan eten, was het niet gebeurd. De schadevergoeding in deze zaak moet nog worden vastgelegd, de familie vraagt alvast 10 miljoen (Australische) dollar.

KFC is het daar niet mee eens, en gaat in beroep. Onder andere het feit dat de familie geen aankoopbewijs kan voorleggen zit de keten dwars. "We leven mee met de familie, maar wij hebben ook een reputatie te verdedigen als een verdeler van veilig voedsel", klinkt het daar. De keten blijft erbij dat ze deze schade niet heeft veroorzaakt.