Kapitein Costa Concordia krijgt 16 jaar gevangenis

Kapitein Francesco Schettino van de Costa Corcordia is schuldig aan doodslag en krijgt zestien jaar en één maand cel. Dat heeft de rechtbank in Grosseto in de regio Toscane vandaag besloten. Schettino was niet aanwezig bij de uitspraak, alhoewel hij dat voordien aangekondigd had. Volgens zijn advocaten had hij koorts.

Schettino stond aan het roer van het cruiseschip, toen het in 2012 voor de Italiaanse kust de rotsen raakte en zonk. Daardoor kwamen 32 mensen om het leven. Het schip lag lange tijd voor de kust van het eilandje Giglio, bij Toscane.

Niet meteen opgepakt
Schettino wordt na zijn veroordeling niet onmiddellijk opgepakt. De rechtbank van Grosseto heeft een verzoek in die zin van het openbaar ministerie verworpen.

In Italië worden gevangenisstraffen normaal niet uitgevoerd totdat alle beroepsprocedures zijn uitgeput. In dit geval had het openbaar ministerie echter gevraagd om Schettino na zijn veroordeling achter de tralies te stoppen. Het argument was dat er een risico bestaat dat de kapitein naar het buitenland vlucht. De rechters in Grosseto hebben dat verzoek verworpen.

De officier van justitie had 26 jaar en 3 maanden cel geëist voor het veroorzaken van een schipbreuk, doodslag en het verlaten van het schip voordat alle opvarenden van boord waren. De advocaten van de 54-jarige Schettino wilden juist vrijspraak voor de kapitein, omdat de dood van de 32 opvarenden niet te wijten zou zijn aan zijn gedrag.

Zich van geen kwaad bewust
Volgens de openbare aanklager heeft Schettino "enkel en altijd aan zichzelf gedacht". De cruiseschipkapitein zelf is zich van geen kwaad bewust. Hij houdt vol dat het fatale rif bij Isola del Giglio niet op zeekaarten voorkwam en dat hij vanaf het eiland het reddingswerk wilde leiden en niet terug aan boord ging. En passant betichtte hij zijn bemanning van het niet uitvoeren of verkeerd begrijpen van zijn bevelen. Ook weigerende noodgeneratoren hebben volgens Schettino aan de ramp bijgedragen.

Schettino was de enige beklaagde in het proces dat anderhalf jaar duurde. Verwacht wordt dat hij beroep aantekent tegen het vonnis.

In zijn slotwoord was Schettino in tranen uitgebarsten. "Mijn hoofd is geofferd, om economische belangen te beschermen", stelde hij. Hij zou in de media verkeerd zijn voorgesteld. "Op 13 januari 2012 ben ook ik deels gestorven. Het is moeilijk dat een leven te noemen wat ik leef."

De burgerlijke partijen hadden meermaals onderstreept dat Schettino niet alleen kon verantwoordelijk gesteld worden voor het ongeluk. Ook de rederij Costa Crociere zou schuld gehad hebben, onder andere wegens technische defecten.

De Costa Concordia op zijn zijkant in augustus 2013.
REUTERS De Costa Concordia op zijn zijkant in augustus 2013.

Kapitein Lafaard

Het 289 meter lange schip raakte op 13 januari 2012 een rots toen hij van de route afweek om een groet te brengen aan het Toscaanse eiland Giglio. Al voordat de laatste passagiers van het gekapseisde schip waren gered, zat Schettino in een reddingssloep. En ondanks de telefonische bevelen van de kustwacht -"Ga aan boord, lul" - keek de kapitein van een afstandje toe hoe zijn schip zonk. Het leverde hem de bijnaam 'Kapitein Lafaard' op.

In een aparte rechtszaak eist het eiland Giglio 190 miljoen euro schadevergoeding van reder Costa Cruises, omdat het eilandje tienduizenden toeristen mis zou zijn gelopen. De regio Toscane eist 30 miljoen euro.

REUTERS