Kanaaltunnel is weer open

Er rijden opnieuw treinen door de Kanaaltunnel. Zowel hst-operator Eurostar als Le Shuttle, dat auto's, bussen en vrachtwagens door de tunnel vervoert, kondigden omstreeks 16.30 uur aan dat de dienstverlening kon hervatten.

De Kanaaltunnel was deze namiddag gedurende ongeveer 3 uur gesloten. Eurostar moest daardoor meer dan twintig treinen schrappen tussen Brussel of Parijs enerzijds, en Londen anderzijds, zegt Eurostar-woordvoerster Julie Kerremans.

De spoortunnel tussen Calais en Folkestone moest worden gesloten, nadat werknemers van de Franse ferrymaatschappij MyFerryLink voor de tweede keer in een week tijd op de sporen banden in brand hadden gestoken. Ze protesteren tegen de verkoop van twee van de drie schepen van MyFerryLink door eigenaar Eurotunnel.

Een dertigtal zeelieden van MyFerryLink stak eerst drie hopen banden in brand op ongeveer 300 meter van de ingang van de Kanaaltunnel aan Franse zijde. Nadien legden ze betonnen platen op de sporen. Volgens een vakbondsbron werden vijf manifestanten opgepakt toen de politie tussenbeide kwam.

De ordetroepen hadden eerder al de site van Eurotunnel, de uitbater van de tunnel, doorzocht, omdat vele migranten probeerden langs daar in Engeland te geraken. Zij zoeken hun toevlucht tot het spoor omdat de haven van Calais, van waaruit normaal ferry's het Kanaal oversteken, door de stakers sinds maandag geblokkeerd wordt.

De stakers zijn bevreesd voor hun job. Het Deense DFDS Seaways, de overnemer van de twee schepen van MyFerryLink, heeft al gezegd dat hij slechts 202 van de ongeveer 600 werknemers wil overnemen. Het derde schip, dat bij Eurotunnel blijft, is goed voor 120 werknemers. Dat betekent dat ongeveer de helft van de MyFerryLink-werknemers zonder job dreigt te vallen.