Johnson keurt controversieel project rond hogesnelheidstrein goed: kosten kunnen oplopen tot 118 miljard euro

De werken voor de hogesnelheidslijn HS2 kunnen nu echt van start gaan.
AP De werken voor de hogesnelheidslijn HS2 kunnen nu echt van start gaan.
De Britse premier Boris Johnson heeft het licht op groen gezet voor de hogesnelheidslijn HS2, vanuit Londen richting het noorden van Engeland. Het project is controversieel: een aantal parlementsleden valt over de kostprijs van mogelijk meer dan 100 miljard pond (118 miljard euro). Milieuorganisaties vrezen dan weer de gevolgen voor fauna en flora.

"De regering heeft groen licht gegeven voor de hoggesnelheidslijn", zei Johnson in het Lagerhuis. "De geschatte kosten zijn geëxplodeerd, maar het slechte beheer verandert in mijn ogen niets aan de fundamentele waarde van het project."

De premier verzekerde dat hij de kostprijs onder controle wil houden en het beheer van het dossier wil verbeteren. Hij zal een minister aanduiden die zich alleen met het High Speed 2-project zal bezighouden.

Tunnels en waterlopen
Johnson noemde geen concreet totaalbedrag voor de volledige HS2-lijn. Maar de eerste fase, waarbij de lijn tot Birmingham zou gaan, zou volgens hem 35 tot 45 miljard pond (41,5 tot 53,5 miljard euro) kosten. Het gaat om erg complexe werken, waarbij er tunnels moeten komen, waterlopen verlegd moeten worden en soms erg dure gronden aangekocht moeten worden. De HS2 zou nadien doorgetrokken worden naar Manchester en Leeds.

In drie uur in Birmingham?
Ook enkele conservatieve parlementsleden zijn tegen het project gekant. Ze vinden dat het geld beter kan gaan naar de modernisering van lokale transportinfrastructuur. Johnson beloofde alvast 5 miljard pond (5,9 miljard euro) vrij te maken voor lokale projecten, zoals buslijnen en fietspaden.

Enkele jaren geleden werd gezegd dat met de komst van de HS2-lijn reizigers vanuit Brussel in drie uur in Birmingham zouden kunnen staan en in drieënhalf uur in Leeds en Manchester.




13 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • marijke boulet

    Politici zijn fantasten en dromers , ze weten niet welke financiële gevolgen de Brexit zal hebben maar blijven maar met miljarden smijten . Als de Brexit tegenvalt hebben ze zelfs geen geld genoeg om hun basis gezondheidszorg te betalen

  • Stefanie van Dijk

    Die gooit daar ff een pak prestige projecten tegenaan zeg! Een brug nu weer een HSL. Weet ie ook al hoe dat betaald moet gaan worden of wordt de schuld aan de EU gewoon niet afgelost. Voor het milieu gebeuren: kan dat traject niet over of direct naast een bestaand traject?

  • Peter Hegge

    Beter in zulke projecten als in het EU project steken. 700 nitwits fors betalen zonder resultaat is een doelloos project. Malta, Litouwen, Hongarije, Griekenland etc, allemaal landen om fier op te zijn. Blij dat die putten gedempt worden net als Polen en Oekraïne, nooit genoeg om te dempen. Nu Napoleon Macron alleen de lakens gaat uitdelen is van de as Frankrijk- Duitsland geen sprake meer. En de Britten zijn weg. Doel van de EU is recht blijven staan.

  • Christian Alex

    Ginder hebben ze geld voor grote projecten, dat zie je daar aan alles. Hier geven ze liever geld aan te veel ambtenaren en uitkeringen, zodat niks overblijft voor infrastructuur.

  • FRIEDA VAN KEYMEULEN

    Heeft er überhaupt iemand over twee punten nagedacht? 1] zoals Patrick Morel hier terecht zegt: het project zal gigantische littekens in een zeer mooi landschap veroorzaken [wij kennen de Midlands en het noorden van het VK tamelijk goed] en 2] dit gigantisch bedrag zullen de Britten economisch nooit kunnen amortiseren.