Markeert crash Russisch passagiersvliegtuig start van nieuwe terreurstrategie IS?

epa, thinkstock
Staat nu ook het opblazen van vliegtuigen in het handboek van de jihadisten van Islamitische Staat? Als IS echt achter de crash van het Russische passagiersvliegtuig in de Sinaï-woestijn zit, kiest de terreurgroep alvast voor een nieuwe strategie. Trekt Islamitische Staat de kaart van globaal terrorisme?

Louter propaganda?
Of terreurgroep IS echt het Russische passagiersvliegtuig boven de Sinaï heeft neergehaald, is nog steeds niet duidelijk. Sommigen vegen de verantwoordelijkheidsclaim van de groep formeel van tafel als pure propaganda, waarbij de jihadisten handig misbruik maken van de dood van 224 mensen om de angst voor hun organisatie en hun beruchtheid verder te voeden.

Anderzijds wijzen de gegevens van de zwarte doos van de Airbus steeds meer in de richting van een terreuraanval. Amerikaanse veiligheidsdiensten onderschepten ook een boodschap van IS-gelieerde jihadisten die waarschuwden voor "iets groots in de omgeving" vlak voor het Russische toestel crashte, en leiders van IS zouden na de crash trots onder elkaar hebben opgeschept over het neerhalen van het passagiersvliegtuig.  

High-profile aanvallen
Als IS echt achter de crash zit, is dat duidelijk een nieuwe strategie van de groep: grote terreuraanvallen met  zo veel mogelijk slachtoffers, en dat buiten de grenzen van hun zelfverklaarde kalifaat. Tot nu toe was IS immers vooral een lokaal probleem. De groep focuste, in tegenstelling tot al-Qaida, op het veroveren en controleren van territorium in het Midden-Oosten en niet op het uitvoeren van high-profile aanvallen op vliegtuigen of andere doelwitten buiten hun territorium.

photo_news
reuters

"De Sinaï-aanval kan het eerste signaal zijn dat IS zowel in staat als geïnteresseerd is in de toetreding tot de vreselijke gelederen van globaal terrorisme"

Globaal terrorisme
"Een bom in een vliegtuig plaatsen, past zeker in de mogelijkheden van IS", zegt Bruce Riedel, een voormalige CIA-agent gespecialiseerd in terrorisme in het Midden-Oosten. "Als blijkt dat IS de crash inderdaad heeft georchestreerd, markeert dat mogelijk een nieuw, gevaarlijk hoofdstuk in de evolutie van de groep en hun jihad, en moet de strategie van de Westerse coalitie in de strijd tegen de terroristen veranderen", klinkt het in hoogeplaatste kringen. "De Sinaï-aanval kan het eerste signaal zijn dat IS zowel in staat als geïnteresseerd is in de toetreding tot de vreselijke gelederen van globaal terrorisme", aldus het inlichtingenbureau Soufan Group.

Eenmalig?
Maar misschien is dat niet het geval. De notoire heerschappij van IS op het internet heeft er voor gezorgd dat de kopstukken zonder problemen duizenden jonge jihadisten hebben kunnen rekruteren. Hun successen in het naar buiten brengen van hun boodschap maken aanvallen op grote schaal en op ander grondgebied "onnodig". "IS heeft al publiciteit genoeg zonder zich te moeten richten op andere elementen", klinkt het. Misschien was deze kans om een grote buitenlandse macht, die hun posities in Syrië bombardeert, pijn te berokkenen te goed om af te slaan? Misschien heeft IS er gewoon niets mee te maken? Of is er echt een nieuw gruwelijk tijdperk aangebroken? Wachten op de resultaten van het onderzoek.

ap
epa
reuters
afp