Accenten uit Londen en Birmingham linken Britse jihadi's aan bom op Airbus

Veiligheidspersoneel controleert een voertuig aan de luchthaven van Sharm-el-Sheik.
REUTERS Veiligheidspersoneel controleert een voertuig aan de luchthaven van Sharm-el-Sheik.
Britse inlichtingendiensten vermoeden dat Britse extremisten betrokken waren bij de crash van het Russische vliegtuig waarbij vorige week 224 mensen omkwamen in Egypte. Mogelijk hebben ze meegewerkt aan de bouw van de bom, zo blijkt uit afgeluisterde gesprekken.

Inmiddels is duidelijk dat voor de crash een explosie plaatsvond, al is het nog niet duidelijk of die al dan niet werd veroorzaakt door een bom. Britse onderzoekers vermoeden wel dat vlak voor de Russische Airbus opsteeg, een springtuig in het laadruim werd gelegd door iemand met toegang tot het bagageruim.

Accenten uit Londen en Birmingham

Onderschepte gesprekken maakten eerder al duidelijk dat extremisten in de dagen voor de crash spraken over plannen voor een grote aanslag in de regio. Britse media maken nu ook melding van onderschepte communicatie waarin jihadi's met accenten uit Birmingham en Londen de aanslag vieren in Egypte. Het zou gaan om mensen met een achtergrond in elektronica die werden opgeleid in Syrië. De inlichtingendiensten denken dat ze mogelijk betrokken waren bij de constructie van de bom. Volgens een bron van de Sunday Express werd ook internetverkeer onderschept dat in de richting wijst van Britse betrokkenheid in de aanslag.

"Dit was een heel ingewikkelde, nauwkeurig geplande operatie met veel veranderende facetten", luidt het. "We weten dat Britse jihadi's in Egypte vechten met leden van Islamitische Staat. Ze werden opgeleid in Syrië en zijn nu doorwinterde terroristen. Sommige van de Britten hebben een achtergrond in elektronica en zijn bezig geweest met de ontwikkeling van erg ingenieuze bommen. Ze zijn aan het experimenteren geweest met verschillende groottes van ladingen en verschillende soorten explosieven, maar voor deze aanval wees niets erop dat hun doelwit vliegtuigen waren."

REUTERS
REUTERS
REUTERS

"Veiligheid nooit 100 procent"

Er wordt gevreesd dat ze na de geslaagde aanslag gaan proberen Britse luchthavens te treffen, zegt een voormalige 'Special Branch'-onderzoeker aan de Sunday Express. Chris Hobbs stelt dat extremisten die werden geboren in Groot-Brittannië en in Syrië bommen hebben leren maken, door de mazen van het net opnieuw Groot-Brittannië zijn binnengeslopen.

"De veiligheid van luchthavens hier in het Verenigd Koninkrijk is heel goed maar ze kan nooit 100 procent zijn", stelt Hobbs, die meer dan een derde van zijn 32-jarige carrière werkte in de luchthavens van Heathrow, Gatwick en in de CaraÏben. Hij mikte in het bijzonder op drugsdealers die de beveiliging van luchthavens probeerden te omzeilen.Hij vindt dat die moet worden opgevoerd, inclusief politiescreening van alle passagiers. Geplande bezuinigingen maken dat volgens hem veel moeilijker.

Op de opnames van de zwarte doos is een ontploffing te horen.
AP Op de opnames van de zwarte doos is een ontploffing te horen.
EPA

Strengere controles

Als jihadi's inderdaad een bom binnensmokkelden in de Egyptische luchthaven van Sharm-el-Sheikh vooraleer iemand van de luchthavenmedewerkers ze in de Russische Airbus kon leggen, dan was daar een zekere planning voor nodig, zegt Hobbs. "Je moet dan aannemen dat triomferende jihadi's iets gelijkaardigs op een andere plaats ter wereld zullen proberen, waaronder Groot-Brittannië." Hobbs geeft aan dat luchthavenpersoneel dezelfde uitgebreide scanning moet ondergaan als passagiers, maar dat voertuigen niet zo uitgebreid kunnen worden gecontroleerd, omdat anders de luchthaven plat ligt.

"Het zou mogelijk zijn om een apparaat in een voertuig te steken en het dan boven te halen wanneer de betrokken werknemer 'airside' is", zegt hij. "Het kan dan worden overgemaakt aan een passagier die al door de veiligheidscontrole is gegaan, waarna die een martelaar kan worden of het object zelfs in de bagage van een nietsvermoedende passagier kan steken als het personeelslid betrokken is bij de afhandeling van bagage." Hobbs vermoed dat het gevolg van de tragedie strengere veiligheidsmaatregelen zullen zijn, iets wat bemoeilijkt zal worden door de geplande bezuinigingen.

EPA
EPA
EPA