Verkoopsters met hoofddoek aan de slag bij Torfs

Wouter Torfs.
photo_news Wouter Torfs.
Bij Schoenen Torfs mag het winkelpersoneel voortaan een hoofddoek dragen. Er werden recent al moslima's die een hoofddoek dragen aangeworven. Zij worden ingezet in de vestigingen van Wijnegem en Leuven. Bedoeling van de opmerkelijke koerswisseling is meer klanten van allochtone afkomst aan te trekken. Dat schrijft De Standaard vandaag. De schoenentycoon kondigde dit initiatief in janurai al 'en primeur' aan in een interview met de krant Het Laatste Nieuws.

Een passage uit dit interview in de krant van 23 januari ging als volgt:

Torfs mikt sinds vorig jaar ook expliciet op Vlaamse moslims. Een succes?
(met brede glimlach) "Jáááá! Er staan nu een paar vrouwen met hoofddoek in onze winkels en dat slaat duidelijk aan. Die gemeenschap is heel close en het nieuws dat iemand van hen bij ons werkt, doet snel de ronde.

"U bent er trots op, hé?"
Ja. Zeker omdat ik zelf een paar jaar geleden die hoofddoek nog heb verboden voor onze verkoopsters, omwille van de neutraliteit. Maar in tijden van polarisering lijkt het mij wijs om iets rustiger tegen de zaken aan te kijken en de mensen te accepteren zoals ze zijn. Voortschrijdend inzicht, heet dat, zeker?

"Hebben Vlaamse moslima's een andere smaak?
"Neen, voor zover ik weet, kopen die net dezelfde schoenen.

"Het cultuurverschil met de gemiddelde Waalse vrouw is op dat vlak groter?"
(lacht) Daar had ik nog niet bij stilgestaan! Maar het is waar. Grappig, hé? En veelzeggend."

Het item van het hoofddoek bij Schoenen Torfs komt nu weeer ter sprake naar aanleiding van de opening van een pop-up-store, eind deze maand in de Lange Beeldekensstraat in Borgerhout. "In Antwerpen heeft de helft van de consumenten een allochtone achtergrond", zegt ceo Wouter Torfs. "Deze vaststelling komt echter niet tot uiting als je in onze winkels rondkijkt. Daar wilden we iets aan doen. In samenwerking met marketingbureau Tiqah hebben we een aantal maatregelen genomen om de drempel voor allochtone klanten te verlagen".

Het aanwerven van moslima's blijkt echter niet evident. Aan vereisten als klantvriendelijkheid en talenkennis wordt immers niet getornd. Negatieve reacties van de klanten zijn er tot nu toe niet geweest.