Gelovigen in Turkse moskee bidden bijna 40 jaar in verkeerde richting

Moslims bidden normaal vijf keer per dag in de richting van Mekka.
Getty Images/iStockphoto Moslims bidden normaal vijf keer per dag in de richting van Mekka.
Moslims van een stadje in Turkije hebben ontdekt dat ze al meer dan 37 jaar in de verkeerde richting bidden. Moslims bidden vijf keer per dag in de richting van Mekka. De nieuwe imam ontdekte echter een foutje in het ontwerp van de moskee. 

De moskee in Sugoren in het westen van Turkije werd in 1981 gebouwd. De nieuwe imam Isa Kaya (24) hoorde echter geruchten over een fout in het ontwerp en ging op onderzoek. Hij riep de hulp in van lokale moefti’s, wetsgeleerden die een belangrijke link vormen tussen de theorie en de praktijk van de islam. 

In deze moskee zat echter een constructiefout. Met witte tape zijn nu lijnen aangebracht, zodat de gelovigen in de juiste richting kunnen bidden.
AP In deze moskee zat echter een constructiefout. Met witte tape zijn nu lijnen aangebracht, zodat de gelovigen in de juiste richting kunnen bidden.

Moslims bidden in de richting van Mekka, in Saoedi-Arabië. Een muur in de moskee, de ‘qibla’, staat loodrecht op die gebedsrichting. De ‘mihrab’ is een nis in die muur die de qibla aangeeft. Medewerkers van de moefti bevestigden nu dat de mihrab op de verkeerde plaats staat, al sinds de bouw van de moskee. 

Volgens The Daily Mail is de mihrab mogelijk een overblijfsel van een nog oudere moskee, en bidden de inwoners misschien al veel langer in de foute richting. 

Witte tape

Er zijn nog geen plannen om de moskee of een deel ervan met de grond gelijk te maken. Men koos men voor een minder drastische oplossing. Witte lijnen in tape geven nu op het tapijt de juiste richting voor het bidden aan. Een architect kreeg de opdracht om de structuur van het gebouw te herdenken. 

De moslims zouden al die tijd 33° fout gezeten hebben in hun bidrichting. Volgens Mustafa Baig, docent Islamstudies is dat geen ramp, want de koran staat een foutmarge van 45° toe. “Het is dus niet zo dat de eerdere gebeden er als ongeldig moeten beschouwd worden”, zegt hij.

De moskee van Sugoren in het westen van Turkije.
AP De moskee van Sugoren in het westen van Turkije.



82 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Leo Peeters

    Valentino Fabionara zegt: 'Al eeuwen en eeuwen worden in jullie kerken kinderen misbruikt door jullie priesters die nooit mogen trouwen - Dat uit de mond van iemand die zweert bij de woorden van een pedofiele ‘Godsgezant’. Kijk met welk hypocriete, leugenachtige uitleg men dat feit van tafel veegt; zoek op: Is het waar dat Aisha 8 à 9 jaar was toen ze met de Profeet Mohammed, vrede zij met hem, werd gehuwd?

  • Geert Vaelen

    Alsof de richting enig verschil maakt. Je zal er niet van doodgaan, zelfs al bid je achterstevoren of ondersteboven. Goden bestaan niet, anders zag de wereld er beter uit zonder al dat racisme, terreur, moorden, diefstallen, enz... Tenzij je natuurlijk je godsdienstboekje interpreteert zodat criminele feiten gewenst zijn door je God, maar dan ben je een uil dat je zulke dingen volgt. Wat je zelf niet graag hebt, doe dat een ander niet aan. Beste regel om het goede te doen.

  • Fons Dewaele

    om hier te kunnen provoceren van ons sociaal stelsel hebben ze de richting toch gevonden, raar, dat is dan weer niet verkeerd, Maar hun tijd verspillen om 5 x met hun gat naar boven gericht dat kunnen ze dan niet in de juiste richting.

  • Donald Borremans

    om hier te komen provoceren kennen ze precies wel de richting ...

  • pol van de velde

    Het verschil in een god en een politieker is dat de politieker denkt dat hij god is, alhoewel god niet bestaat.