Internationaal expertenpanel neemt veiligheid Boeing 737 MAX onder de loep

Een Boeing 737 MAX 8.
AP Een Boeing 737 MAX 8.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA vormt een internationaal panel van experts om de veiligheid van het besturingssysteem van de Boeing 737 MAX na te gaan. Onder meer het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) maakt deel uit van het panel. Het onderzoek zou een drietal maanden duren. De eerste meeting is gepland op 29 april.

"Het team zal verschillende aspecten van het geautomatiseerde besturingssysteem evalueren, waaronder het ontwerp en de interactie van de piloten met het systeem. Zo zal nagegaan worden of het beantwoordt aan alle regels en kunnen er eventueel verbeteringen aangebracht worden", aldus de Amerikaanse luchtvaartautoriteit.

Aan het panel nemen ook de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en luchtvaartautoriteiten van Australië, Brazilië, Canada, China, Indonesië, Japan, Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten deel. 

Alle vliegtuigen van het type 737 MAX worden al meer dan een maand wereldwijd aan de grond gehouden. De beslissing kwam er nadat op enkele maanden tijd twee toestellen gecrasht waren. Daarbij kwamen meer dan 300 mensen om het leven. Mogelijk lag een fout in het besturingssysteem aan de basis van beide ongevallen. Boeing werkt aan een software-update.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Febe Chapin

    Eindelijk! De FAA is uiteindelijk Boeing zelf, omdat ze niet genoeg expertise hebben voor de nieuwigheden in de Boeings te begrijpen. Dit moet standaard procedure worden, internationaal, ver van belangenconflicten

  • RENE LENAERTS

    Geautomatiseerde systemen moeten eenvoudig kunnen uitgeschakeld worden, en de piloten moeten weer opgeleid worden om zelf te sturen. Dit vermijdt dodelijk gepruts in vlucht aan computers die in de fout gaan.