Inklokken op het werk voortaan verplicht in Spanje

Illustratiebeeld.
Getty Images Illustratiebeeld.
Sinds deze week moeten Spaanse werkgevers verplicht de werkuren van hun personeel registreren. De regering wil op die manier de strijd aanbinden met onbetaald overwerk. Aan het nut van de nieuwe wet wordt echter getwijfeld en vooral bij KMO's zorgen de regels voor aanpassingsproblemen.

“De baas is op reis en hij heeft ons niets verteld. We weten dus niet of we onze werkuren moeten noteren, of een klokkaart moeten gebruiken”, aldus een medewerkster van een tandartsenpraktijk in Madrid. Toch is ze blij met de regelgeving, omdat haar overuren voortaan moeten worden uitbetaald. 

De nieuwe regelgeving zorgt ook voor verwarring onder zelfstandigen, zoals opticien David Martí. “Ik vermoed dat ik mijn eigen uren niet hoef bij te houden”. Hoewel de aanname van de opticien klopt, klaagt Martí steen en been over de gebrekkige voorlichting. “Ik heb alles via de media moeten vernemen”.

Werknemers zijn verdeeld

Niet alle werknemers denken dat zij zullen profiteren van de nieuwe wet. “Vroeger klokten we in met een digitale vingerafdruk, maar nu moeten de werktijden weer op papier genoteerd worden”. Deze winkelbediende vreest dan ook dat het nieuwe systeem fraudegevoelig is en juist werkgevers zal bevoordelen. Anderen verwachten meer bureaucratie en denken dat de geregistreerde overuren slechts de staatskas zullen spekken.

Een gat in de markt

Sommige bedrijven zien echter kansen. De onderneming waar José Aurelio Hidalgo voor werkt is naar eigen zeggen al door “duizenden bedrijven” benaderd om te helpen met het bijhouden van de werkuren. Volgens de projectanalist hebben 80 ondernemingen inmiddels een abonnement afgenomen bij zijn bedrijf, in de hoop zo hun administratielast te verlichten.

Voor grote ondernemingen verloopt de aanpassing aan de nieuwe wet soepeler, zij beschikken immers over digitale systemen om werkuren bij te houden. Een door de overheid gerunde hotelketen gaat echter nog een stapje verder: zij zullen overstappen op een gezichtsherkenningssysteem. 

“10 jaar terug in de tijd”

In de bouwsector zit men ondertussen met de handen in het haar. Terwijl veel kantoorpersoneel al jarenlang ‘inklokt’ via toegangspoortjes, geldt dat niet voor de bouwvakkers. Hun aanwezigheid werd door sommige bouwbedrijven al tijden niet meer gecontroleerd. Maar sinds de invoering van de nieuwe wet, noteert de bouwopzichter opnieuw de uren van iedere bouwarbeider. “We gaan nu 10 jaar terug in de tijd. Een elektronisch systeem zou veel beter zijn”, aldus een anonieme bron bij een bouwbedrijf. 




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Siemons

    Eender hoe het gebeurd, digitaal, manueel of met een ouderwetse tikklok, de werktijden worden best correct genoteerd. Zodat duidellijk is hoeveel overuren gepresteerd zijn.

  • sandra berth

    Neem eerst de nieuwe wet eens door, in geen enkel moment wordt vermelding gemaakt naar de methode van registratie, dus elke vorm is gelding, van noteren met pen en papier tot digitale vingerafdruk. Ik woon al 24 jaar in Spanje, en registratie was zo wie zo al verplicht voor niet voltijds contracten (hoewel veel werkgevers dit pas te weten kwamen na een bezoek van de arbeidsinspectie)

  • johan fransaert

    ondanks de overlast is dit beter voor de werknemer op lange termijn gedaan met onbetaalde overuren.

  • Catherine MISTIAEN

    De goeie, ouwe prikklok vond ik het sympathiekst. Uren kloppen was dan een persoonlijk, tastbaar bewijs. Iets om fier op te zijn: een goedgevulde prikkaart. Zonder prikklok maar met collega's die op hun uurwerk kijken, dàt is veel stréngere sociale controle (en minder sympathiek).