Honderden reizigers nog vast op Schiphol na storing gisteren, nieuwe geannuleerde vluchten

Gestrande reizigers op Schiphol. Voor de gehele luchthaven werden gisteren 300 vertrekkende en aankomende vluchten geannuleerd.
Ton Voermans Gestrande reizigers op Schiphol. Voor de gehele luchthaven werden gisteren 300 vertrekkende en aankomende vluchten geannuleerd.
Vele honderden reizigers hebben afgelopen nacht op de grond in de Nederlandse luchthaven Schiphol geslapen. Vanwege een storing in de brandstofvoorziening konden veel vluchten niet vertrekken. De meeste reizigers hebben nog geen idee wanneer hun vlucht alsnog vertrekt. “Geen hotel, geen veldbed, geen informatie, niets.”

De storing bij het bedrijf dat de vliegtuigen op Schiphol van brandstof voorziet, Aircraft Fuel Supply, begon gisteren om 13 uur. Pas om 21.30 uur was het probleem verholpen. Door de problemen konden tientallen vliegtuigen geen brandstof tanken, met vertragingen en annuleringen als gevolg.

Nog gevolgen

Reizigers van geannuleerde vluchten krijgen het advies om niet naar Schiphol te gaan, maar telefonisch, per e-mail of per app een nieuwe vlucht te bespreken. Volgens Schiphol werken vliegtuigmaatschappijen er hard aan om alle mensen te laten vertrekken. Het zou kunnen dat mensen de nacht op de luchthaven moeten doorbrengen. Maar volgens Schiphol is het nu nog te vroeg om daar iets van te zeggen.

Transavia meldt dat sinds deze ochtend het normale vluchtschema wordt uitgevoerd en dat geen vluchten zijn geannuleerd. TUI fly meldt dat gisteren vijf van zijn vluchten hinder van de tankstoring hebben ondervonden, waarvan er drie een lange vertraging hebben gehad. Een vlucht is pas vandaag vertrokken. Met deze laatste vlucht liggen de TUI fly vluchten weer op schema, aldus het bedrijf. “We houden er echter wel rekening mee dat de gebeurtenissen van gisteren vandaag ook nog impact zullen hebben en verschillende vluchten vertragingen kunnen oplopen aldus TUI fly.

Gisteren schrapte KLM 189 vluchten. Voor de gehele luchthaven werden driehonderd vertrekkende en aankomende vluchten geannuleerd.

Tienduizenden reizigers zijn de dupe van de problemen. Zo’n 1.300 reizigers die gisteren niet konden vertrekken, hebben de nacht op veldbedden in de vertrekhal achter de security doorgebracht. Andere gedupeerde reizigers zijn door vliegmaatschappijen in hotels ondergebracht, zijn naar huis teruggekeerd of hebben de nacht op een andere manier (in de luchthaven) doorgebracht.

Kelly Car uit Atlanta heeft de nacht doorgebracht op de grond. “Er stonden bij de hotels vijftien mensen voor één kamer.’’
Ton Voermans Kelly Car uit Atlanta heeft de nacht doorgebracht op de grond. “Er stonden bij de hotels vijftien mensen voor één kamer.’’

Overboeking

Kelly Car uit het Amerikaanse Atlanta ligt half op haar zij met een nekkussentje tegen de G-Star winkel op Schiphol. “Sinds gisteravond laat. Aan deze kant van de security lagen ook duizenden mensen. Mensen die geen hotel konden vinden, zoals ik”, vertelt ze. Kelly was al bij de gate toen haar vlucht naar Atlanta die om 17.00 uur zou vertrekken om 20.30 uur werd gecanceld. “We moesten maar een hotel gaan zoeken, werd ons gezegd door de mensen van KLM.’’

Car zette drie vrienden in de VS aan het werk om razendsnel een hotel te zoeken. “Op drie plekken had ik een hotel geboekt. Maar toen ik binnenkwam bij het Quentin England Hotel in Amsterdam stonden er vijftien mensen voor één kamer. Boekingsites zoals Hotels.com konden de vraag niet aan en daarom was iedere kamer meerdere keren geboekt. Bij het Okura was het niet anders.’’ 

Er zat niets anders op dan terug te gaan naar Schiphol. Overal liggen mensen in de luchthaven. Op bankjes, tegen de puien van de winkels. Ze zijn uitgeput, stijf van de harde vloer en moe.

Gestrande reiziger.
Ton Voermans Gestrande reiziger.

Geen compensatie

Het is extra zuur voor de reizigers dat ze geen recht hebben op compensatie. Bij ernstige vertraging kan er tot 600 euro schadevergoeding toegekend worden, maar niet bij een ‘buitengewone omstandigheid'. “En dat was hier het geval’’, zegt Evelien Kregting van EU-Claim, een bedrijf dat namens gedupeerde passagiers schadevergoeding eist. “De airline heeft wel een zorgplicht en moet kosten voor hotelsovernachtingen en maaltijden betalen.’’

Die hotels moeten er dan wél zijn. Car is boos op KLM. “Ik vloog vanuit Venetië, waarom hebben ze me daar laten vertrekken als ze weten dat we hier in Amsterdam vast komen te staan? Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik ben nu al 20 uur onderweg en mijn vlucht gaat nu pas morgenochtend om 8.30 uur.’’

AFP

Beste plek

De familie Fauzy - vader en drie volwassen dochters - uit Maleisië heeft de nacht doorgebracht tegen de roltrap naar het treinstation. Dat leek ze de beste plek. Niet echt een glorieus einde van de vakantie. “Geen hotel te vinden’’, zegt de vader. Ook de Fauzy's zijn boos. “We kregen geen informatie. We moesten van de gate terug omdat er een hotel zou zijn. Maar er is niets.’’ Een van zijn dochters probeert via de servicedesk een route naar huis te vinden. “Ik heb nog niets.’’

Hassan Wahadi is al 30 uur onderweg uit Koeweit, waar hij stage liep, naar Atlanta. Hij zit naast Kelly. “Zij heeft al een vlucht naar huis morgenochtend. Ik nog niks. Mij lukte het ook niet om een kamer te vinden. Je zag de prijzen omhoog schieten. Kamers gingen voor 2.000 euro, en ze werden nog verhuurd ook.’’

Beelden van de drukte in Schiphol gisteren.
ANP Beelden van de drukte in Schiphol gisteren.
EPA
ANP



4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Chris De Bom

    Waar zitten nu al die passagiers - die steeds Brussels Airport afbreken - dat het op "andere" luchthavens allemaal zoveel vlotter en beter gaat en nooit problemen zijn... ik hoor niets !??

  • Marc Geerts

    En ik dacht dat alleen in den Belgique dit kon gebeuren. Dan heb je eens twee weken verlof en dan dit.

  • GERY VANDEWALLE

    Nooit vliegen wij nog met KLM, 2jaar geleden was onze vlucht geannuleerd wegens mist die er trouwens niet was,zijn 30 uur later of voorzien toegekomen,niets van compensatie gekregen wegens zogezegde overmacht .altijd iets als je vliegt

  • Christiaan Vlaeminck

    Blijkbaar kan dit niet alleen in Zaventem.