Honderden producten worden duurder in Franse winkels om landbouwers te steunen

De prijsverhoging komt er ironisch genoeg onder druk van de gele hesjes.
AFP De prijsverhoging komt er ironisch genoeg onder druk van de gele hesjes.
De prijs van honderden voedingsproducten van grote merken (Nutella, Coca-Cola, Ricard ...) gaat morgen omhoog in de Franse supermarkten. De huismerken zouden daarentegen goedkoper moeten worden. De Franse regering hoopt dat de maatregel -genomen onder druk van het protest van de ‘gele hesjes’- uiteindelijk de Franse landbouwers ten goede komt.

De Franse regering besliste dat winkels de producten moeten verkopen tegen een prijs die minstens 10 procent hoger ligt dan de aankoopprijs. Volgens de Franse minister van Landbouw Didier Guillaume zal 4 procent van de vaak verkochte voedingsproducten daardoor vanaf morgen duurder worden. Het gaat om 500 op 13.000 producten in supermarkten en 800 op 20.000 in hypermarkten. 

De staat hoopt dat de distributieketen er zo in zal slagen de lokale landbouwers meer geld te geven voor hun producten. Zij zijn vaak de grootste slachtoffers van de jaarlijkse prijsonderhandelingen. Ze moeten immers te veel opboksen tegen de voedingsgiganten en de sterke aankoopcentrales van de distributieketens. Daardoor krijgen landbouwers soms minder voor hun product dan wat het hen kostte om het te maken.

“Systeem moet veranderen”
"Ik vraag aan de retailers dat ze een manier vinden om de marges anders en beter te verdelen, zodat de landbouwproducten tegen een juiste prijs zouden worden verkocht”, aldus minister Guillaume. 

"Het zijn de lokale producten die -onder druk van de aankoopcentrales- de verdeling van Coca-Cola en Nutella betalen", klonk het eerder al bij de vakbonden. Zij zijn voorstander van de wet.

Ook de voornaamste Franse handelsfederatie brengt begrip op. "We zijn het erover eens dat het systeem moet veranderen, zodat we weer tot normale prijzen komen en dat het lot van de landbouwers verbetert", aldus FCD-topman Jacques Creyssel. "In dat opzicht vind ik het niet schokkend dat Ricard een beetje duurder zou worden als daarmee ook de prijs van een liter melk voor een melkveehouder verhoogt.”




21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Christian Alex

    Gewoon een gevolg van de overconcentratie van bedrijven tot monoplistische megabedrijven. Die hyperconcentratie wordt in de hand gewerkt door overregulering en veel te hoge belastingen op kleine bedrijven. Gevolg: sociale ontreddering.

  • Emi De graeve

    stop de invoering van veel landbouwproducten (boontjes uit Marokko, Egypte enz..) maar werk regionaal. Koop rechtstreeks bij de landbouwers. Dat is beter controleerbaar en beter voor het milieu. Maak een duidelijk prijsverschil tussen grond- en hydrocultuur...

  • Freddy De Vos

    Het is logisch dat een bedrijf winst wil maken. Zij moeten ook budget hebben om hun infrastructuur en personeel te betalen. Als je dit onterecht vind, moet je rechtstreeks bij de boer gaan i.p.v. naar de supermarkt. Zolang je bij de supermarkt koopt, zal deze blijven bestaan (en zullen de lokale handelaars verdwijnen).

  • willem merken

    En als alle landbouwers in Europa het Systeem van Charles zouden gebruiken nl. hun gronden een jaar laten braak liggen en daar subsidies van de EU krijgen in plaats van tegen een prijs lager dan de productiekost te moeten verkopen. De exotische goederen en alle andere spullen die van ver komen belasten volgens hun Ecologische afdruk. ( de groenen en de studentjes mogen ook iets krijgen.) Denk dat ze rap een eerlijke prijs gaan krijgen, alleen blijft nog altijd veel te veel hangen onderweg

  • johan fransaert

    het zou bij wet verboden moeten worden om producten aan kostprijs of soms bij wijze van promotie onder de kostprijs te verkopen .