Exclusief voor abonnees

Hoe de Michelin Gids dé autoriteit is geworden

Michelin
De sterren zijn uitgedeeld, de restaurateurs weten wie wint en wie verliest. Maar hoe kon een praktische gids van een bandenfabrikant eigenlijk dé autoriteit op haute cuisine kon worden?

In Clermont-Ferrand staat eind negentiende eeuw een rubberfabriek van de broers Édouard en André Michelin. Ze beginnen met de fabricatie van autobanden, en aangezien nog heel weinig mensen zo'n automobiel hebben, komen de broers in 1900 met 35.000 gratis exemplaren van hun ‘Guide Michelin pour les chauffeurs et les vélocipédistes’: een gids die autorijden en toerisme promoot. Ze hopen erdoor meer banden te gaan verkopen.

Je hebt 24% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.