Heeft Mohammed wel bestaan? Wat is de echte oorsprong van de Koran? "Als we deze vragen durven stellen, zullen misschien minder fundamentalisten zich willen opblazen"

Deze auteur wil dat we de fundamenten van de islam ter discussie stellen

De Kabaa in de heilige plaats Mekka. De stad speelt een grote rol in een nieuwe roman over de oorsprong van de islam.
Shutterstock De Kabaa in de heilige plaats Mekka. De stad speelt een grote rol in een nieuwe roman over de oorsprong van de islam.
Als de fundamenten van de islam ter discussie zouden komen te staan, zouden minder fundamentalisten zich dan in naam van die religie opblazen? Met die gedachte speelt een nieuwe roman van een auteur die om veiligheidsredenen anoniem wil blijven.

Het is tijd, vindt Jack van Weimar. De hoogste tijd voor een goede, brede discussie over de fundamenten van de islam: de Koran, de profeet en de heilige stad Mekka. "Die fundamenten zijn niet zo solide als ze lijken. En als blijkt dat je erover kunt discussiëren, hoef je ook niet gelijk iedereen die anders tegen het geloof aankijkt dan jij tot takfir, een ongelovige, te bestempelen. Een religie moet tegen kritiek kunnen, maar nu wordt elke discussie in de kiem gesmoord door de leiders van de islamitische gemeenschap."

Dus schreef Van Weimar
de roman Palimpsest, wat ‘een hergebruikt stuk perkament’ betekent. De ondertitel geeft het onderwerp aan: ‘de geheime oorsprong van de islam’. In de roman gaat een groep wetenschappers op zoek naar de fundamenten van de islam, met als doel te bekijken of een discussie over die onwrikbare waarden kan leiden tot een verlichting in het islamitische geloof.

Van Weimar schrijft onder pseudoniem (zie kader onderaan de tekst), omdat hij de afgelopen jaren pijnlijk werd geconfronteerd met de uitwassen van het fundamentalisme in het geloof. Hij verloor kennissen bij aanslagen door islamitische terreurgroepen. 




113 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Dirk Steyaert

    God heeft de mens niet geschapen maar de mens heeft God geschapen, en dat geldt voor en bij elke godsdienst.

  • Ilan Amar

    Ik ben zelf niet gelovig, maar heb wel het geloof in mijn bomma haar ogen gezien dat ze haar man, die lang voor haar gestorven was, ging terugzien. Dat gaf haar moed en kracht. En dat was mooi. Ieder het zijne, en respect voor elkaars mening. Geloof in liefde voor elkaar, ongeacht wat ze denken, en we zouden een pak vooruitgaan.

  • freddy depaepe

    ik zie god iedere morgen als ik opsta en in de spiegel kijk en dan denk ik bijmezelf weer een dagje erbij

  • mich lee

    Maxime Vanmaercke, het christelijk geloof wordt al sinds de verlichting in vraag gesteld. De grootste criticasters van dit geloof hebben terzelfdertijd een hemelse schrik van kritiek en vraagstelling over de islam. Net zoals de grootste predikers van verdraagzaamheid (tegen homo's lesbiennes,...) het liefst de onverdraagzaamheid importeren en dit nog goedpraten ook.

  • José Gonzales

    Da is geen godsdienst! Maar een mythe! Er zijn zoveel verschillende godsdiensten dat wil zeggen dat het allemaal fake is! Een verzinsel van de mens zelf er is maar een god die bestaan heeft en dat is Jezus! De schepper das alles!