Grote kassastoring bij Albert Heijn in Nederland: helft van winkels een tijdlang gesloten

Filialen zonder zelfscan waren dicht omdat de kassa's niet werken.
Privé Filialen zonder zelfscan waren dicht omdat de kassa's niet werken.
Albert Heijn kampte deze ochtend met een grote kassastoring. In winkels in heel Nederland konden kassiersters geen klanten helpen. De boodschappen konden nog wel bij de zelfscan worden afgerekend, maar de helft van de winkels moest dicht omdat zij geen zelfscan hebben. Bij AH to Go en de supermarkten in België zijn er geen problemen. Intussen heeft Albert Heijn de oplossing gevonden. In tientallen Nederlandse winkels kunnen klanten inmiddels weer normaal aan de kassa afrekenen. Volgens een woordvoerster zal in steeds meer filialen alles weer normaal gaan werken.

De grote technische storing werd ontdekt toen de eerste winkels rond 8 uur de deuren openden en de kassa's niet aan de praat kregen. “Het was heel raar. Ik meld me aan, normaal gesproken springt de kassa open maar nu werd gelijk het scherm zwart", zegt Marc Tangel, kassière bij een Haagse winkel. Kassière Rilana heeft zo’n storing nog nooit meegemaakt in de elf jaar dat ze bij de Albert Heijn werkt. “Eerst dachten we ‘het is kassa vier’. Maar elke kassa die we aanmeldden, viel uit. Ik denk dat Nederland niet op deze hitte is gebouwd”, reageert ze. 

Alleen via de zelfscan konden de klanten hun boodschappen halen, 486 van de ruim negenhonderd winkels hebben een zelfscan. In de overige ruim vierhonderd winkels konden mensen dus niet terecht, zo liet woordvoerder Anousjka Aspeslagh vanmorgen weten. Op de website allestoringen.nl stroomden honderden meldingen binnen. Inmiddels is er een oplossing gevonden. In tientallen winkels kunnen klanten inmiddels weer normaal aan de kassa afrekenen. Volgens de woordvoerster zal in steeds meer filialen alles weer normaal gaan werken.

De deuren blijven gesloten.
Privé De deuren blijven gesloten.

KPN

De landelijke storing volgt een dag na een grote netwerkstoring bij KPN, waardoor onder meer hulpdiensten en noodnummers lange tijd niet bereikbaar waren bij onze noorderburen. Volgens de zegsvrouw van Albert Heijn staan de problemen bij de supermarkt en het telecombedrijf echter volledig los van elkaar. 

Albert Heijn maakt voor bepaalde systemen wel gebruik van het netwerk van KPN. Eerder deze maand kampte de supermarkt nog met een andere grote storing omdat betaalterminals bij de kassa’s urenlang geen contact konden maken met het KPN-netwerk. Klanten konden alleen nog contant afrekenen. Albert Heijn zei destijds voor het evalueren van die storing nog het gesprek aan te gaan met het telecombedrijf.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Fred De Meulemeester

    De vooruitgang van de technologie zal zorgen voor de achteruitgang van de mens! Dit valt nu al bij velen te merken als ze een dag niet op het internet geraken! De meesten worden dan gewoon zot!

  • jos verstappen

    Betaal altijd cash of zorg tenminste dat je genoeg op zak hebt .

  • Jan Van Rompaey

    Dat noemen ze de moderne tijd.

  • Peter Janssen

    Digitaliseer nog maar wat méér terwijl de boel niet fatsoenlijk werkt,dan kan het gebruikt worden om paniek te zaaien.