Google bezig aan digitale 'Gouden Gids'

THINKSTOCK
Inwoners van San Francisco hoeven niet meer diep op internet te graven als ze een klusjesman zoeken. Google test in het gebied een nieuwe dienst, meldt The Wall Street Journal. Via de zoekmachine kunnen mensen in contact komen met speciaal geselecteerde klusjesmannen, schoonmakers en andere hulpkrachten.

De dienst maakt deel uit van het Adwords Express-programma voor kleine bedrijven. Loodgieters, slotenmakers, klusjesmannen en schoonmakers kunnen zich tegen betaling inschrijven. Wanneer iemand hulp zoekt voor een klus, hoeven ze dat alleen maar in te tikken op de site van Google. Met een klik verschijnt een lijst met klussers in de buurt die in staat zijn het gevraagde werk aan te nemen.

Gebruikers kunnen uit een lijst kiezen en na gedane zaken de klusjesman recenseren. Volgens The Wall Street Journal is voor loodgieters, schoonmakers, slotenmakers en klusjesmannen gekozen omdat die zoektermen miljoenen keren per dag worden ingetikt.

Overigens zijn er in de Verenigde Staten al meer bedrijven die op deze manier kleine bedrijven de kans geven hun diensten aan te bieden. Amazon doet het al in heel het land en vraag als commissie zo'n 10 tot 20 procent van het geld dat de ingeschreven klusjesmannen verdienen.