Giorgio Armani: “Vrouwen ‘verkracht’ door marketing van modewereld”

Giorgio Armani
Photo News Giorgio Armani
Giorgio Armani (85) trok vandaag van leer tegen collega-modeontwerpers die, in de naam van trends, de grens voor onthullende kledij steeds verleggen. Daardoor worden vrouwen verleid om keuzes te maken die niet gepast zijn voor hun leeftijd, figuur of de gelegenheid, klinkt het. En dat is volgens de Italiaanse modeontwerper een vorm van “verkrachting”.

“Ik denk dat het tijd is dat ik zeg wat ik denk. Vrouwen blijven verkracht worden door ontwerpers”, vertelde de 85-jarige designer vandaag aan journalisten naar aanloop van een show voor zijn kledinglijn Emporio Armani op de Milan Fashion Week. 

Je kan een vrouw op veel manieren verkrachten. Ofwel door haar in de kelder te gooien, ofwel door te suggereren dat ze zich op een bepaalde manier kleedt

Giorgio Armani

“Als een dame over straat loopt en een advertentie ziet met een vrouw met haar borsten en kont duidelijk zichtbaar en ze wil er ook zo uitzien, dan is dat een vorm van verkrachting”, aldus Armani. “Je kan een vrouw op veel manieren verkrachten. Ofwel door haar in de kelder te gooien, ofwel door te suggereren dat ze zich op een bepaalde manier kleedt. Ik beschouw dat als verkrachting van een vrouw.”

Een woordvoerder van Armani liet na de persconferentie weten dat de ontwerper een metafoor gebruikte en passioneel zijn mening gaf over de richting die de modewereld uitgaat en die volgens hem schadelijk is voor het beeld van de vrouw.

We moeten proberen te werken voor de vrouw van vandaag. Er zouden geen trends mogen zijn

Giorgio Armani

“Ik ben het beu om het woord 'trend’ te horen”, zei Armani nog. “We moeten proberen te werken voor de vrouw van vandaag. Er zouden geen trends mogen zijn.” De man is een van de weinige ontwerpers die, bij het bespreken van zijn collecties, duidelijk maakt dat hij verschillende lichaamsvormen in rekening brengt.

Modellen showen de Emporio Armani Autumn/Winter 2020-collectie tijdens de Milaan Fashion Week.
REUTERS Modellen showen de Emporio Armani Autumn/Winter 2020-collectie tijdens de Milaan Fashion Week.

Zijn recept is simpel: iedereen staat met zwart. “Het geeft vrouwen meer allure”, legde hij uit. Mooie benen kunnen korte rokken dragen. Voor niet zo mooie benen helpt “een langere rok met wat beweging in”. Iedereen die een “licht geaccentueerd achterwerk heeft” laat leggings bovendien best achterwege. “In mijn show zijn er korte rokken, lange rokken, losse en strakke broeken”, aldus Armani. “Ik wil vrouwen de volledige vrijheid geven. Als ze verstandig zijn, en dat zijn ze, dan weten ze hoe ze deze mogelijkheden kunnen gebruiken.” 

Zijn jongere kledinglijn Emporio Armani is volgens de ontwerper geïnspireerd door “wilskrachtige” jonge vrouwen.

Giorgio Armani, die gekend is voor zijn sobere, elegante outfits, startte zijn eigen modelabel in 1975 en bouwde dat uit tot een internationaal merk. Hij zal zijn Giorgio Armani herfst-/wintercollectie voor 2020 zondag voorstellen in Milaan.

REUTERS



4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jean West

    Danielle Roggeman Heb de tijd van de minirok en hotpants meegemaakt en er waren genoeg andere kleren te vinden.

  • Danielle Roggeman

    Mr. devlieger, als de modemakers de minirokjes dicteren, probeer dan maar eens een lange rok te vinden.

  • Dietrich Vandrey

    @piet De nagel op de kop. Dat geldt trouwens voor al die trends. Blote enkels, groen haar of een hoop scheuren in de broek, denkend dat ze daardoor 'anders, cool of speciaal' zijn... Probeer u eens te onderscheiden door uw persoonlijkheid ipv u te laten vangen door de onpersoonlijke industrie.

  • piet devlieger

    De vrouwen moeten maar genoeg persoonlijkheid hebben om zich niet te laten dicteren wat ze moeten dragen en de terreur van de mode-industrie afwijzen. Eenvoudiger kan het toch niet zijn ?