Gegevens van 80.000 Transavia-passagiers mogelijk gestolen

Gegevens van 80.000 Transavia-passagiers mogelijk gestolen.
ANP Gegevens van 80.000 Transavia-passagiers mogelijk gestolen.
Van tienduizenden klanten die in januari 2015 met de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Transavia hebben gereisd, zijn mogelijk persoonsgegevens gelekt. Dit nadat er "ongewenst toegang" is geweest tot een mailbox van de prijsvechter. Het gaat om informatie als voornaam, achternaam, geboortedatum, vluchtgegevens, boekingsnummer en extra diensten.

Volgens Transavia, onderdeel van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep Air France-KLM, heeft een buitenstaander via een mailaccount van de prijsvechter zichzelf toegang verschaft tot het account. Daarbij was het wachtwoord van het account niet sterk genoeg. Volgens een woordvoerder gaat het om een doelbewuste actie. Wie de buitenstaander is geweest, is nog niet bekend. Ook is niet bekend of alle gegevens daadwerkelijk zijn buitgemaakt.

Geen gevoelige informatie 

Het gaat volgens de vliegmaatschappij om 80.000 passagiers die met Transavia hebben gereisd in de periode van 21 tot en met 31 januari 2015. Transavia benadrukt dat er geen gevoelige informatie als betaalgegevens, creditcardinformatie, paspoortinformatie en contactgegevens zoals adresgegevens, e-mailadressen en telefoonnummers op straat zijn komen te liggen.

Transavia heeft de kwestie inmiddels gemeld bij de privacyautoriteit. Passagiers worden geïnformeerd. Transavia heeft ook een onderzoek opgestart er en zijn maatregelen genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen.




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Ivan De Bakker

    Ik snap dat privacy gedoe toch allemaal niet hoor. Vroeger hadden we van die dikke telefoonboeken waar alles ook in stond, nooit geen klachten over gehad. Bovendien staat nu alles van iedereen op smoelenboek (enfin, toch van bijna iedereen). Ik vermoed dat dit gewoon een uitloper is van de ikke ikke ikke maatschappij.