Gecrasht vliegtuig in Iran nog steeds niet gevonden, onduidelijk of er overlevenden zijn

Het gaat om een ATR-72 van Iran Aseman Airlines.
Wikimedia Commons / Konstantin von Wedelstaedt Het gaat om een ATR-72 van Iran Aseman Airlines.
In Iran is de zoektocht naar het wrak van een neergestort passagiersvliegtuig voorlopig stopgezet. Morgenochtend wagen de reddingswerkers een nieuwe poging. 

Het toestel crashte in een bergachtige regio in de buurt van het stadje Semirom. De ATR-72 was op weg van Teheran naar Yasuj en verdween ongeveer 50 minuten na het opstijgen van de radar. Inwoners van het dorp Bideh hebben naar eigen zeggen een luide explosie gehoord.

Luchtvaartmaatschappij Aseman Airlines had aanvankelijk laten weten dat alle 66 inzittenden waren omgekomen, maar trok die verklaring nadien weer in. Het blijft echter erg onwaarschijnlijk dat iemand het ongeluk heeft overleefd. 

Op de luchthaven van Mehrabad in de Iraanse hoofdstad Teheran wachten familieleden en kennissen van de inzittenden intussen angstig op meer nieuws. Er zou ook woede en onbegrip heersen over het feit dat de autoriteiten toelieten dat een toestel van die ouderdom nog steeds werd gebruikt.

Over de oorzaak van het ongeval is voorlopig niets bekend. Een woordvoerder van de Rode Halve Maan verklaarde aan de staatszender IRIB dat er op het moment van de feiten een zware sneeuwstorm woedde in de regio. Aseman Airlines staat ook op de zwarte lijst voor onveilige luchtvaartmaatschappijen van de Europese Commissie.

Iran werd de voorbije jaren wel vaker opgeschrikt door zware luchtvaartongevallen, meestal veroorzaakt door de slechte staat van de vliegtuigen. De meeste passagierstoestellen van de kleinere Iraanse vliegmaatschappijen zijn meer dan 40 jaar oud. Lange tijd konden namelijk geen nieuwe vliegtuigen worden aangekocht als gevolg van de internationale sancties tegen Teheran en het controversiële nucleaire programma van het regime. Pas sinds Teheran in 2015 een nucleair akkoord sloot met de internationale gemeenschap was het opnieuw mogelijk om toestellen te bestellen bij Airbus, ATR en Boeing. Tot hiertoe zijn slechts een tiental nieuwe vliegtuigen geleverd.

Ambulances en wagens van reddingswerkers staan klaar in de buurt van waar het vliegtuig gecrasht zou zijn.
REUTERS Ambulances en wagens van reddingswerkers staan klaar in de buurt van waar het vliegtuig gecrasht zou zijn.



24 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • guy vermeulen

    niet in stappen, dan ben je veilig !!

  • Jef Denijs

    Koop deftige vliegtuigen in plaats van het geld te stoppen in de oorlogsindustrie.

  • Jurgen Smet

    Kijk eens naar de foto registratie begint met een F dit is een Frans toestel. Als het regelmatig een c- check kreeg is het vliegwaardiger dan sommige Europese maatschappijen mijn deelneming voor de mensen die achter blijven. Weer zal een mogelijke invloed gehad hebben.

  • Jenten Janssens

    Lol wa voor zever is da hier , precies of Iran alleen onderdelen kan krijgen in Europa of vs , Rusland China ..... daar halen die toch hun gerief ..... alleen is da daar brol e ' made in China dan wete al genoeg '

  • Paul Standaert

    Iran heeft middelen om gelijkgezinden te ondersteunen. Hun kernprogramma is ook niet gratis. Dus opperen dat een boycot van het westen aan de basis ligt van onbetrouwbare luchtvaart is vergezocht en misplaatst.