Fransen straks massaal op de fiets tegen corona

Veel fietspaden in grote Franse steden worden de komende tijd breder gemaakt.
Reuters Veel fietspaden in grote Franse steden worden de komende tijd breder gemaakt.
In Toulouse, in Zuid-Frankrijk, stonden automobilisten ineens stil. Recht voor ze werden op de rijstrook in recordtempo rood-wit gestreepte wegblokkades neergezet. Op het asfalt was een grote gele fiets geschilderd.

Zo’n 700 meter aan straat, waar normaal auto’s en uitlaatgassen regeren, is in Toulouse in één klap fietspad geworden. En de komende twee weken komen er nog eens tien even lange fietspaden bij. In totaal wordt er zo’n 300 miljoen euro uitgetrokken om de paden te realiseren. 

Zelfde trajecten als metro in Parijs

Het gemeentebestuur van Parijs gaat dan weer tijdelijke extra fietspaden aanleggen langs exact dezelfde trajecten als metro’s, maar dan boven de grond.

“We beginnen met de (drukke) lijnen 1, 4 en 13’’, vertelde wethouder Christophe Najdovski. Het doel: Parijzenaars laten fietsen in plaats van de hyperdrukke metro’s te laten nemen (Lees hier meer).

In heel Frankrijk duiken er initiatieven op om het openbaar vervoer te mijden als de quarantaine wordt opgeheven. Fransen moeten in principe thuisblijven vanwege het besmettingsgevaar. Vanaf 11 mei worden de beperkingen geleidelijk opgeheven. De angst bestaat dat het virus weer massaal opduikt zodra mensen opnieuw samenkomen, bijvoorbeeld in de bus of de metro.

‘Coronapaden’

“Ik ben er voorstander van dat mensen na 11 mei gaan fietsen en dat gemeenten daarvoor (tijdelijke) fietspaden aanleggen’’, zei minister van Transport Elisabeth Borne afgelopen week. “Alle gemeenten die dat doen, kunnen op onze hulp rekenen.’’

Inmiddels zouden al zo’n 60 steden en lokale overheden positief hebben gereageerd. Met betonblokken en verkeersborden worden autowegen van Lille in het noorden tot Montpellier in het zuiden omgetoverd tot fietspaden, die inmiddels al ‘coronapaden’ zijn gedoopt.

Mensen willen anders gaan reizen. Ze willen niet meer op elkaar gepakt staan in het openbaar vervoer

De Fransen lijken uit virusangst overstag te gaan. “Mensen willen anders gaan reizen. Ze willen niet meer op elkaar gepakt staan in het openbaar vervoer’’, zei David Kimelfeld, burgemeester van Groot-Lyon.

Wereldwijd

De ontwikkelingen in Frankrijk staan niet op zichzelf. Wereldwijd wordt nagedacht over het vervoer ná corona. 

Berlijn besloot kort geleden al om van autorijbanen fietspaden te maken. Ook de Italiaanse stad Milaan heeft plannen om de heerschappij van de wagen in zijn straten een halt toe te roepen. Als de lockdown achter de rug is, zouden grote delen van de wegen niet meer voor auto’s zijn, maar voor fietsers en voetgangers. Ook in fietsland Nederland gingen al stemmen op om de huidige crisis te ‘gebruiken’ om nóg meer mensen op de fiets te krijgen.

Lees ook: Waarom het in deze coronatijden een goed idee is om voor de fiets te kiezen




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jaak Casteleyn

    Hier in het verstikkende Vlaanderen, vol gegoten met asfalt, rijden er meer dan 600000 stuks van die NVA salariswagens rond, de fiets is te min voor zulke mensen, maar het zijn de bedrijven die enorme voordelen hebben met het uitdelen van firmawagens en tankkaarten, ook al wonen de werknemers om de hoek.

  • louis van hoeylandt

    dat zal dan alleen in parijs zijn ,in zuid frankrijk gebruiken ze de voetpaden die 1 meter breed zijn als fietspad ..gaat goed zolang er niemand de deur uit moet

  • Moppertal johen

    Waarom niet in België? omdat België een kruidenirsmentaliteit heeft en nog 50 jaar achter loopt. Nv-a moedigt zelfs auto's in de stad aan en wil de firmawagens met al zijn voordelen niet afschaffen. Diegenen die ervoor zouden moeten zorgen ( GROEN) onderhandere , rijden zelf met dikke bakken en zijn met de afbetaling van hun riante woonst bezig. Dan verschieten ze dat uiterst rechts aan de macht gaat komen en daar hoef je al helemaal niets van te verwachten, buiten ambras.

  • Katrijn Van moeseke

    Denk dat we daar heel voorzichtig mee moeten zijn. Als bedrijven opstarten terug meer vervoer en vooral zwaar vervoer. Dit moet allemaal heel vlot en vooral veilig voor de fietsers kunnen lopen.

  • Jan Schrauwen

    Benieuwd of België zal volgen, begin al met plaatsen waar je tegengesteld verkeer hebt op hetzelfde fietspad. Het voorstel om de waaslandtunnel open te stellen bij de problemen in fietserstunnels kreeg bijval van veel instanties alleen de stad wou niet, wat vanaf moment dat fiets woon werkverkeer er zal toenemen? Als zelfs onze grote buurlanden, toch gekende autolanden nu een switch maken wil dit wat zeggen. Veel mensen gaan het openbaar vervoer willen vermijden.Of toch maar weer de auto