Fabrikant wil Stints na de zomer weer de weg op in Nederland

De Stint.
ANP De Stint.
De fabrikant van de Stint wil alle 3.000 elektrische bolderkarren aanpassen zodat ze na de zomervakantie weer de weg op kunnen in Nederland. In een brief aan zijn klanten laat eigenaar Edwin Renzen weten dat zijn bedrijf bezig is met een plan van aanpak om de voertuigen in orde te maken. Dat bericht EenVandaag.

In oktober vorig jaar werd de Stint, de elektrische bakfiets met een maximumsnelheid 17 kilometer per uur, door de Nederlandse minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen voor onbepaalde tijd van de weg gehaald. Later bevestigde onderzoek van TNO dat de wagen op een aantal punten onveilig is en dat aanpassingen nodig zijn om de Stint weer toe te laten. 

Aanpassingen

Eind deze maand maakt de minister bekend aan welke nieuwe eisen een bijzondere bromfiets, zoals de Stint, in Nederland moet voldoen. Zodra die richtlijnen bekend worden gemaakt, is fabrikant Edwin Renzen van de Stint van plan om alle bestaande voertuigen aan te passen.

“De investering om de voertuigen aan te passen naar de 2019-richtlijn is logistiek, technisch en financieel gezien een groot project. Circa 3.000 Stints moeten worden opgehaald, uit elkaar gehaald, nieuwe onderdelen gemonteerd en teruggeleverd”, schrijft de fabrikant. Het doel is om de elektrische bakfietsen voor het einde van de zomervakantie weer de baan op te krijgen.

Drama in Oss

De Stint kwam onder vuur te liggen na een ernstig ongeluk in september 2018 waarbij vier kinderen in Oss om het leven kwamen. De kinderen zaten in een Stint die tot stilstand kwam op een spoorweg en daarna werd gegrepen door een trein. In ons land reden er rond die tijd tussen de tachtig en honderd Stints rond, volgens de Nederlandse verdeler Stint Urbain Mobility.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Daniel Paelinck

    Hij ging de boeken toe doen? Het concept is een gevaar op zich. Om zoveel personen te vervoeren heb je eigenlijk een speciaal rijbewijs nodig en een voertuig die jaarlijks een grondige keuring ondergaat. Deze hebben geen van beide en dat is nog maar het begin van alles wat er fout is aan deze moordmachines.

  • Betty Dams

    Een grote curver bak met 10 kleuters in zonder enige bescherming in het verkeer tussen de auto’s. Hoe kan dit nu veilig zijn? In een auto moet een kindje gordels aan en in een autostoel.