Fabrikant van Stint wil met Nederlandse minister praten na verbod: "Niet uit op ruzie, maar onderzoek is niet volledig"

Nog geen gerechtelijke stappen

Illustratiebeeld.
Kristof Pieters Illustratiebeeld.
Stint, maker van de omstreden elektrische bolderkarren, sleept de Nederlandse minister Cora van Nieuwenhuizen dan toch niet voor de rechter na het ingestelde verbod op de karren. Dat had RTL Nieuws eerder vandaag zo gemeld. Het bedrijf wil eerst overleggen met het ministerie. Volgens de maker is het onderzoek waarop het besluit is gebaseerd niet volledig en is hun zienswijze er niet in meegewogen.

Op 20 september kwamen in Oss vier kinderen van een voorschoolse opvang om het leven toen de Stint waarin zij zaten met een trein in botsing kwam. De begeleidster en een meisje van elf raakten zwaargewond. De oorzaak van dat ongeval wordt nog onderzocht.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) besloot maandag dat de elektrisch aangedreven karren voorlopig niet meer mogen worden gebruikt in Nederland. Ze deed dat op basis van voorlopig onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de politie en het NFI (Nederlands Forensisch Instituut). Uit eerste testen zou blijken dat de kar door een onderbreking of verstoring in het stroomsysteem naar de maximale snelheid kan gaan. De bestuurder kan de snelheid dan niet meer regelen. Verder kan de gasveer afbreken en blijkt de handrem in bepaalde gevallen niet krachtig genoeg om de wagen stoppen.

We willen in dialoog gaan. Pas als die weg niet mogelijk blijkt, kijken we naar andere manieren zoals een gang naar de rechter

Volgens directeur Edwin Renzen heeft het ILT in het voorlopig onderzoek geen oog gehad voor de zienswijze die zijn bedrijf zelf heeft aangedragen. "We hebben een brief aan het ILT gestuurd met een feitenrelaas, met het verzoek dit met de minister te delen. We zijn niet uit op ruzie, maar we worden door dit besluit voor een feit gesteld. Dat terwijl wij denken dat ze tot andere inzichten kunnen komen als we onze informatie delen. We willen een dialoog met het ministerie om onze punten naar voren te brengen."

Volgens de directeur is er nu geen sprake van dat het bedrijf het op een rechtszaak wil laten aankomen. "We willen dit in goed overleg doen door in dialoog te gaan. Maar we moeten dit nog aanvragen bij het ministerie. Pas als die weg niet mogelijk blijkt, kijken we naar andere manieren zoals een gang naar de rechter."

Kinderdagverblijf begint wel rechtszaak tegen minister

Kinderdagverblijf Het Kinderstraatje in Almere begint wel een rechtszaak tegen minister van Nieuwenhuizen over het weren van de Stint. Dat bevestigt jurist Werner van Bentem na berichtgeving door de Telegraaf.

Van Bentem laat weten dat tot een kort geding is besloten omdat de minister bij het besluit niet "zorgvuldig genoeg'' heeft gehandeld. "Verder vinden wij dat zij bij het maken van een afweging onvoldoende rekening heeft gehouden met de belangen van mensen en organisaties.'' De advocaat doelt onder meer op zijn cliënt, de eigenaresse van het Kinderstraatje. Zij heeft geen rijbewijs en wordt nu op hoge kosten gejaagd voor het vervoer van de kinderen als ze de Stint niet meer op de openbare weg mag gebruiken.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet weten dat het nog geen bericht heeft ontvangen over juridische stappen. De Nederlandse Brancheorganisatie Kinderopvang sluit zich niet bij het kort geding aan. "Het staat eenieder vrij om naar de rechter te stappen. Wij hebben er geen bemoeienis mee en wachten de uitkomst af", aldus de woordvoerder.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Daisy Vanreet

    Ik zou in geen geval mijn kinderen toevertrouwen aan dit tuig. Heeft dit spul ook crashtesten ondergaan? Zo ja wat was het resultaat?

  • Lodewijk Verborgt

    Al die elektrische rommel moest verboden worden. Ook fietsen en zeker auto's.

  • Gerôme Vereecke

    Oei, die zogezegde toezegging tot totale medewerking in de nasleep van het accident is snel vergeten! Commercie gaat toch écht boven veiligheid zo blijkt. Ook wanneer blijkt dat die elektrische circuskarren niet geschikt zijn om zoveel gewicht op een deftige manier te transporteren of tot stilstand te brengen. En waar blijft de laffe Belgische reactie alweer?

  • Bob(Robert) Bruyland

    Voor zover ik weet moet je eerst bewijzen via een type-keuring dat je voertuig goed bevonden is om op de openbare weg te komen . Voorts moet je boven een zeker aantal inzittenden een rijbewijs hebben .Gevaarsdriehoek,brandblusser,verlichting,.................enz, In Belgie toch , maar waarschijnlijk moet de politie daar ook andere dingen doen.

  • peter cornelis

    eerst wil hij zijn verantwoordelijkheid nemen, en nu dat ze tijdelijk beslissen tot er zekerheid is om ze te verbeiden, is het niet goed meer, allemaal dezelfde geldwolven, die doden interesseren hen niet