Fabrikant bolderkar: "Besluit van minister om Stints van weg te halen is niet goed onderbouwd"

ANP
Nederlander Edwin Renzen, eigenaar van Stint Urban Mobility vindt het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen om de Stints per direct van de Nederlandse openbare weg te halen, onterecht. "Ze heeft geen idee wat voor maatschappelijke impact dit heeft", zegt de fabrikant van de elektrische bolderkarren.

Renzen reageert bedachtzaam, haast laconiek op het besluit van de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat. Vanaf vandaag mag zijn product, de Stint, niet meer op de openbare weg in Nederland rijden. "Bizar, heel bizar. Bij het incident in Oss heb ik echt gehuild, verschrikkelijk. Dit staat daar los van. Daarom ben ik nu een beetje lacherig. Misschien besef ik het nog niet hoor, dat kan." 

"Hypothese op basis van één melding"

"Zaterdag werd ik gebeld door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)", legt hij uit. "Samen met een jurist, onderzoeker, zijn chef en nog een leidinggevende hebben we een gesprek gehad. Ze wilden dat alle Stints stil worden gelegd op basis van een enkele hypothese die is opgesteld naar aanleiding van één melding. Ik ben diezelfde avond nog met mijn team die hypothese gaan onderzoeken en kon deze alleen maar ontkrachten." 

Maar het besluit lag vast. "Ze zeiden letterlijk: als jij de Stints niet van de weg haalt, dan doet de minister het." 

Als het terecht was geweest, was ik de eerste die had gezegd: alle Stints de weg af. Het besluit is echter niet onderbouwd met feiten. Totaal niet. Maar we zijn het vertrouwen kwijt

Edwin Renzen

"Stint is wél veilig"

De aanleiding om onderzoek te doen naar de 'bijzondere motorvoertuigen' is het fatale ongeluk in Oss, waarbij vier kinderen omkwamen toen ze in hun Stint gegrepen werden door een trein. Een ander kind en hun begeleidster raakten gewond. "Naar de Stint die daarbij betrokken is geweest, is nog geen onderzoek gedaan," zegt de eigenaar.

"Als het terecht was geweest, was ik de eerste die had gezegd: alle Stints de weg af. Maar het besluit is niet onderbouwd met feiten. Totaal niet. Sterker nog, we hebben feiten voorgelegd waaruit blijkt dat de voertuigen wél veilig zijn. Maar we zijn het vertrouwen kwijt."

Ik denk dat we het misschien nog een half jaartje kunnen uitzingen, dan is het afgelopen

Edwin Renzen

Groot verlies

De minister heeft volgens hem ook geen idee wat voor maatschappelijke impact haar besluit heeft. "Er worden dagelijks in Nederland twintigduizend kinderen mee opgehaald en er zijn koeriersbedrijven die alleen met Stints rijden. Er ontstaan nu bijzonder veel onveilige verkeerssituaties rondom scholen, omdat kinderen met taxi's en touringcars moeten worden opgehaald. Dit heeft een ongelooflijk zware impact.''

Behalve de impact voor de buitenschoolse opvang, heeft Renzen zelf ook met een groot verlies te kampen. De eigenaar van Stint Urban Mobility heeft zijn bedrijf in tien dagen tijd miljoenen zien verliezen. Voor het ongeluk in Oss is het nog getaxeerd op 23 miljoen. "Als je vraagt hoeveel het na vandaag waard is: ik denk dat we het misschien nog een half jaartje kunnen uitzingen, dan is het afgelopen." Echt waar? "Dat weet ik zeker."

RV



5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc Deville

    10 kinderen samengeperst in een bak zonder enige bescherming veilig? Geschikt voor het vervoer van pakjes, niet voor mensen met misschien uitgezondering voor privéterrein waar geen andere voertuigen rijden.

  • Frans Peeters

    Ik begrijp niet dat deze dingen ooit toelating hebben gekregen

  • Kris Delen

    Op zo een gewicht volstaat een handrem niet, moet voetrem zijn. Er is zelfs geen dubbele rem en de bestuurder kan er zo af vallen! Totaal onverantwoord.

  • LUC VAN DER VEKEN

    En dat ze daar in België ook maar een verbod opleggen, weg met duivelse karren op het fietspad, een tegenligger heeft geen plaats meer om te wisselen. En liefst zo rap mogelijk verbieden in het straatbeeld.

  • Dirk N.M. Van Caekenberghe

    We hadden vroeger al de achterbank-generatie, nu hebben we de bolderkar-generatie. Kinderen kunnen hedendaags niet meer stappen, en nog minder fietsen… Een enkel voorbeeld: in mijn streek waren er maandenlang zware wegenwerken in een straat met een grote school. Die school EISTE dat elke dag de werken stopten om de bussen door te laten voor het laten afstappen van de kinderen. Ze konden geen 800 meter meer stappen van het einde van de werken tot aan de schoolpoort!