Exact twee jaar na vliegramp Germanwings: "Mijn zoon was niet depressief, hij is geen moordenaar"

Andreas Lubitz zou het vliegtuig van de Duitse lagekostenmaatschappij Germanwings bewust hebben laten crashen in de Alpen. 149 mensen kwamen om het leven.
Reuters & AFP Andreas Lubitz zou het vliegtuig van de Duitse lagekostenmaatschappij Germanwings bewust hebben laten crashen in de Alpen. 149 mensen kwamen om het leven.
Het is vandaag exact twee jaar geleden dat copiloot Andreas Lubitz het A320-toestel van Germanwings richting de Franse Alpen stuurde. Samen met hem lieten 149 mensen het leven, voornamelijk Duitsers en Spanjaarden. De vader van Lubitz wil nu dat het onderzoek naar zijn zoon opnieuw geopend wordt, want volgens hem was de man op het moment van de feiten niet depressief.

Twee jaar na de crash hebben leerlingen, leerkrachten en ouders in het Westfaalse Haltern de slachtoffers herdacht. Op het tijdstip van de crash, om 10.41 uur, kwamen 1.200 leerlingen, 100 leerkrachten en rond de 300 familieleden samen op de campus van de Joseph Königschool voor een minuut stilte. Witte rozen herinnerden aan de zestien leerlingen en twee leraressen die samen met nog 132 anderen het leven lieten. In de hele stad luidden de kerkklokken.

Nabestaanden hebben vandaag ook felle kritiek geuit nadat de vader van Lubitz op de dag van de herdenking verkondigde dat zijn zoon zeker niet depressief was. Volgens meerdere nabestaanden wilde Günter Lubitz met die uitspraak suggereren dat zijn zoon niet verantwoordelijk was voor de crash in de Franse Alpen. "Hij was op het moment van de ramp niet depressief. Hij heeft deze mensen niet met opzet vermoord", zei Lubitz vandaag in een persconferentie.

"Wij moeten ermee leven dat onze zoon als psychisch labiele massamoordenaar wordt neergezet en dat hij als chronisch depressief beschreven wordt", zei hij nog. "Hij was in 2008 en 2009 depressief, maar heeft die ziekte overwonnen. In de laatste zes jaren hebben wij onze zoon als positief in het leven staand en als geëngageerd mens beleefd."

Oneerbiedig en laf
Alle mensen aan boord van het toestel kwamen op 24 maart 2015 om, onder wie een Nederlandse vrouw. Elmar Giemulla, advocaat van een aantal nabestaanden noemde de uitspraken van de vader tegenover de BBC "onverantwoordelijk". Een andere nabestaande zei dat het oneerbiedig en laf is dat hij precies deze datum uitkoos. "Meneer Lubitz, uw zoon heeft mijn vader gedood", klonk het. Volgens een woordvoerder van Lubitz heeft hij het tijdstip juist met opzet gekozen om te benadrukken dat ook de vader van de piloot een slachtoffer is.

Zelfmoordplannen
Volgens onderzoek na de vliegramp liet de copiloot het toestel bewust neerstorten. Later bleek dat hij met zelfmoordplannen rondliep en voor zijn werkgever had verzwegen dat hij voor depressies onder behandeling stond. Volgens zijn vader had geen enkele arts indertijd geconstateerd dat Andreas Lubitz zelfmoordplannen had.

Volgens de Duitse luchtvaartjournalist Tim van Beveren is ook nooit bewezen wie op het ogenblik van de crash van vlucht 4U9525 in de cockpit zat. Onderzoekers gaan ervanuit dat hij eerder de boordcommandant zou hebben buitengesloten. Dat is nooit onbetwistbaar bewezen, zei van Beveren vandaag. Hij hekelde bovendien het feit dat bij het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval enkel ingenieurs werden ingezet, maar geen experten die gespecialiseerd zijn om de factor mens te analyseren. Die zouden bijvoorbeeld uit de flightdatarecorder (FDR) en de digitale spraakrecorder stresstoestanden kunnen uitsluiten.

Günter Lubitz, vader van Andreas, de copiloot die het Germanwings-toestel bewust zou hebben laten neerstorten in de Alpen.
AP Günter Lubitz, vader van Andreas, de copiloot die het Germanwings-toestel bewust zou hebben laten neerstorten in de Alpen.