EU-lidstaten vragen waterstofstrategie voor klimaatbeleid

Illustratiefoto.
AP Illustratiefoto.
België en zes andere lidstaten vragen een Europese strategie om de rol van waterstof in het klimaatbeleid te versterken. Waterstof uit hernieuwbare bronnen kan een belangrijke bijdrage leveren om de uitstoot in het verkeer en de industrie terug te dringen, zo argumenteren ze in een gemeenschappelijke verklaring.

De verklaring van Duitsland, Frankrijk, de Benelux-landen, Zwitserland en Oostenrijk is rondgestuurd in de aanloop naar een videoconferentie die de Europese energieministers maandag houden. De zeven landen werken al een tijdje samen in het zogenaamde Pentalaterale Energieforum. Ook Portugal en Bulgarije zouden het initiatief ondersteunen.

Klimaatneutrale waterstof kan het gebruik van olie, kolen en gas terugdringen. “Het is de ontbrekende schakel in de energietransitie in sectoren als industrie en transport. Om dit te realiseren moeten we opschalen en de kosten van schone waterstof terugbrengen”, zei de Nederlandse minister van Economische Zaken en Klimaat Eric Wiebes, een van de initiatiefnemers.

Voorstellen en doelstellingen

De zeven landen vragen dat de Europese Commissie een strategie uitwerkt, met wetgevende voorstellen en doelstellingen tegen 2030 en later. Die oproep zal bij de Commissie niet in dovemansoren vallen. In maart kondigde ze al een alliantie rond waterstof aan, naar het voorbeeld van het samenwerkingsproject van een aantal landen rond de ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s.

De transitie naar een klimaatneutraal Europa tegen 2050 vormt een van de speerpunten van het Europese herstelplan. Ook Duitsland zet daar volop op in. De regering presenteerde er vorige week al een nieuwe nationale waterstofstrategie, met miljarden euro’s aan subsidies, regelgevende versoepelingen en concrete productiedoelstellingen.

Lees ook: Verwarmen met waterstof: “Wij zijn er klaar voor, nu de overheid nog”




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • jorie Vanderperren

    Waterstof kan een deel van de oplossing zijn. Maar er is veel electriciteit nodig om waterstof te maken. Met dezelfde electriciteit in een batterij te doen zou je 3 keer zo ver rijden.. Je moet al veel "gratis" groene electriciteit overhebben om dat sommetje te doen kloppen. Trouwens auto's op waterstof worden ook door een electromotor aangedreven Mr Wolf, geen verbrandingsmotor.

  • Ignace Debonne

    Productie en opslag van waterstof kost enorm veel energie. En dat zal niet veranderen. dus enkel als je enorm veel "groene" stroom over hebt, en dat constant over hebt, maakt dat ook maar een schijn van kans. Een windstille nacht en je waterstof fabriek ligt still. Wie investeert daarin en hoopt concurrentieel te blijven met de rest van de wereld die niet in die hysterie mee stapt?

  • Eric Van Ginhoven

    Eindelijk dat ze met waterstof beginnen. Veel beter dan die batterijen.

  • Andre Perneel

    Nikola Motor Company komt uit met vrachtwagens op waterstof , waarvan InBev in de VS er 800 heeft besteld . De productie gaat binnenkort van start .Het merk Nicola is net als Tesla afgeleid van Nicola Tesla , de Servische uitvinder van de wisselstroom . Goed om weten , toch !

  • Patrick Libotton

    Eindelijk ... gas geven Makkelijk overschotten van groene energie te verzamelen en goedkoper voor de natuur dan batterijen