EU-lidstaten verstrengen uitstootnormen voor nieuwe auto's en bestelwagens

De Europese Unie gaat de uitstootnormen van nieuwe auto's en bestelwagens aanscherpen. Vanaf 2030 zullen nieuwe auto's gemiddeld 37,5 procent minder CO2 mogen uitstoten dan in 2021.
Thinkstock De Europese Unie gaat de uitstootnormen van nieuwe auto's en bestelwagens aanscherpen. Vanaf 2030 zullen nieuwe auto's gemiddeld 37,5 procent minder CO2 mogen uitstoten dan in 2021.
De Europese Unie gaat de uitstootnormen van nieuwe auto's en bestelwagens aanscherpen. Vanaf 2030 zullen nieuwe auto's gemiddeld 37,5 procent minder CO2 mogen uitstoten dan in 2021. Voor bestelwagens verstrengt de norm met gemiddeld 31 procent. De doelstellingen zijn ambitieuzer dan wat de Europese Commissie op tafel had gelegd.

De lidstaten van de Europese Unie zijn deze ochtend overeengekomen dat de uitstoot van nieuwe wagens en bestelwagens tussen 2025 en 2029 al met 15 procent verminderen. De bedoeling is om in 2030 uiteindelijk uit te komen op een daling van 37,5 procent voor auto's en 31 procent voor lichte bedrijfsvoertuigen. Het gaat daarbij wel om gemiddeldes: de CO2-vermindering wordt verdeeld over de fabrikanten op basis van de gemiddelde massa van hun wagenpark. Bovendien vertrekken de doelstellingen van de norm die de autobouwers in 2021 moeten halen. Tegen dan moet de gemiddelde uitstoot al ingeperkt worden tot 95 gram CO2 per kilometer.

Ambitieuze doelstellingen

De doelstellingen zijn ambitieuzer dan wat de Europese Commissie op tafel had gelegd. Zij had een daling met 30 procent voor ogen. Het parlement ijverde echter voor reducties met 40 procent. De strengere normen komen er in het kader van het klimaatakoord van Parijs en de Europese doelstelling om de uitstoot tegen 2030 (in vergelijking met 2005) met 30 procent te verminderen. 




15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Emi De graeve

    Gisteren potters honing uit Nieuw Zeeland in de winkel zien staan. Uitstootnormen verlagen ok maar er is zoveel meer dat de EU door de beugel laat gaan. Trouwens, hoe zit het met de uitstoot bij de grote races ?

  • Erik Svensson

    Maar is dit ook technisch mogelijk? Het is gemakkelijk om hoog van de toren te blazen en zelf niets te moeten onderzoeken of ontwikkelen. En dat terwijl je loon naar alle waarschijnlijkheid 10 keer hoger ligt.

  • Susie Casteleyn

    Carrosserieke op onze rug en zo gaan we binnenkort de Vlaamse wegen op. Doe wel super hoge plateau bottinen aan voor onze fantastische wegen met scheuren, putten, drempels enz... Geen uitstootgassen meer van de auto’s. Koeien van het veld en proberen onze adem in te houden wat nog meer???

  • George Baaths

    Pol van de velde een auto zowel benzine als diesel die 90km/u rijdt verbruikt doorgaans meer dan als men 130 km/u rijdt dan heb je een beter verbranding

  • Gerry Cle

    Prima, het is veel beter om fabrikanten op te leggen om minder vervuilende auto's te produceren dan om mensen te verbieden met hun gekochte auto te rijden. Goed werk van de EU.