Egypte heeft nieuw Suezkanaal

De inhuldiging van het kanaal.
EPA De inhuldiging van het kanaal.
De Egyptenaren hebben donderdag officeel hun nieuwe Suezkanaal ingehuldigd. Het verbrede en ontdubbelde kanaal moet de Egyptische economie een duw in de rug geven, met dank aan de Belgische baggerbedrijven.

De opgave was enorm: in minder dan een jaar tijd diende het bestaande Suezkanaal over een lengte van 72 kilometer te worden ontdubbeld en uitgediept, waarvan 35 kilometer via een nieuwe parallelle waterweg.

Het resultaat is indrukwekkend. Waar nog geen jaar geleden woestijn was, ligt nu een nieuw kanaal. De waterweg werd donderdag plechtig ingehuldigd: een eerste containerschip passeerde.

De plechtigheid, in Ismailia, werd bijgewoond door president Abdul Fattah al-Sisi, in aanwezigheid van verschillende regeringsleiders en ministers. Onder meer de Franse president François Hollande tekende present.

Egyptische soldaten houden de wacht bij de openingsceremonie van het Suezkanaal.
AP Egyptische soldaten houden de wacht bij de openingsceremonie van het Suezkanaal.

Kostprijs: 8 miljard dollar

De werken hebben de Egyptenaren 8 miljard dollar gekost, opgehaald met volksobligaties. President al-Sisi wil met de de nieuwe waterweg de Egyptische economie een boost geven. Door de ontdubbeling kunnen schepen elkaar nu passeren, wat de wacht- en vaartijd inkort, maar ook de capaciteit verhoogt: van gemiddeld 49 naar 97 schepen per dag.

Niet iedereen is overigens overtuigd van het economische nut van het project. Veel zal afhangen van de heropleving van de wereldhandel. Meer handel betekent meer schepen die door het kanaal moeten varen - een van de belangrijkste handelsroutes ter wereld - en dus meer geld in de Egyptische staatskas.

Al-Sisi wil ten slotte van het ganse gebied rond het Suezkanaal een economische hub maken, met logistieke en industriële activiteiten. Ook daar hopen de Belgische baggeraars contracten voor in de wacht te slepen.

Al-Sisi bij de opening.
EPA Al-Sisi bij de opening.

Kris Peeters "trots"

Ook vicepremier Kris Peeters woonde de ceremonie bij. België was uitgenodigd door de belangrijke rol die de baggeraars Jan De Nul en DEME speelden in het project. Peeters toonde zich "fier en trots" op de rol die de baggeraars hebben gespeeld bij de werken.

"De plechtige opening was indrukwekkend. We kunnen fier en trots zijn dat Belgische bedrijven als DEME en Jan De Nul hebben bijgedragen aan dit nieuwe Suezkanaal. Dit is hopelijk voor de Egyptische bevolking het begin van een economische industriële ontwikkeling waar België graag verder zal toe bijdragen. Onze aanwezigheid vandaag was daarom nuttig en belangrijk", aldus Peeters in een reactie.

Jan De Nul nam deel aan de werken in een consortium samen met de Nederlanders Boskalis en Van Oord en NMDC uit Abu Dhabi. DEME deed dat in een consortium met het Amerikaanse Great Lakes Dredge & Dock Company. Om een idee van het contract te krijgen: op een jaaromzet voor DEME van 2,8 miljard euro was het contract voor het consortium van DEME 600 miljoen dollar waard, en dit in 9 maanden. DEME was goed voor 75 procent van dit contract.

BELGA