Eerste dodelijk slachtoffer met zelfrijdende wagen: Uber rijdt vrouw aan

Volgens plaatselijke media is de aangereden vrouw een fietsster.
AP Volgens plaatselijke media is de aangereden vrouw een fietsster.
Een  vrouw is om het leven gekomen nadat ze gisteren werd aangereden door een zelfrijdende wagen. De feiten vonden plaats in de stad Tempe, in de Amerikaanse staat Arizona. Voor zover bekend gaat het om het eerste dodelijke ongeval veroorzaakt door een zelfrijdende auto. Uber heeft alle tests met zelfrijdende voertuigen opgeschort.

Hoewel er toch een menselijke chauffeur achter het stuur van de zelfrijdende auto van Uber zat, kon het fatale ongeval niet verhinderd worden. De bestuurder kon de vrouw, die de straat overstak, onmogelijk ontwijken. Volgens plaatselijke media zat ze op de fiets. De hulpdiensten werden onmiddellijk verwittigd, maar alle hulp kwam te laat.

Uber bevestigde de crash en het bedrijf laat weten alle tests met zelfrijdende auto's tijdelijk stop te zetten in San Francisco, Phoenix, Pittsburgh en Toronto in Canada. "We betreuren dit ongeval en willen meewerken aan het onderzoek van de lokale politie", aldus een woordvoerder van Uber. "Ongelooflijk droevig nieuws", reageerde ook Uber-topman Dara Khosrowshahi op Twitter.

De autodeeldienst levert zware inspanningen om auto’s vanzelf te laten rijden. Net als tientallen andere ondernemingen is Uber bezig met systemen te ontwikkelen en te testen. De menselijke bestuurders vormen immers de grootste kost voor het bedrijf.

Een van de argumenten voor dergelijke robotwagens is dat de overgrote meerderheid van de verkeersongevallen te wijten is aan een menselijke fout. Tegelijkertijd was de sector zich ervan bewust dat ook met zelfrijdende auto's dodelijke ongevallen niet volledig uit te sluiten zijn.

Eerder ontstond al heel wat controverse in de Californische grootstad San Francisco nadat een zelfrijdende wagen op een drukke weg door een rood licht reed. Volgens Uber ging het niet om een fout van het systeem, maar was een mens de oorzaak van de verkeersovertreding. “De wagen in kwestie maakte geen deel uit van het proefproject met zelfrijdende wagens”, klonk het toen.

Beeld ter illustratie. Een zelfrijdende Volvo in Scotssdale in de Amerikaanse staat Arizona.
REUTERS Beeld ter illustratie. Een zelfrijdende Volvo in Scotssdale in de Amerikaanse staat Arizona.



41 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Muu Muufley

    André Van Laethem u gaat er naif van uit dat zelfrijdende wagens uitsluitend rekenen op gps. Dit is helemaal niet het geval, het is zelfs niet het primair sturingsysteem. Moest een zelfrijdende auto niet kunnen rijden zonder gps dan zouden zulke wagens nooit in tunnels or ondergrondse parkeergarages mogen rijden. Denk u echt dat ingeneurs daar geen rekening mee hielden?

  • Muu Muufley

    tony Lefever waarom zoiets nodig? 96% van alle ongevallen zijn door menselijke fout. Vervang de mens en je zal ongevallen herleiden tot een extreme rariteit. Ja, er is nu een dodelijk ongeval. Maar weet dat zelfrijdende autos al gezamelijk in totaal ettelijke honderden mijoenen kilometers al hebben gereden en dit in de beginfase van de technologie en dit is het allereerste dodelijk ongeval.

  • Jan Verstrepen

    En toch kom hij er de zelf rijdende auto, vrachtwagen en autobus .......vallen en opstaan dat wel, maar komen zeker!

  • Johan Goris

    Zelfrijdende aito’s zullen er toch komen. En deze evolutie heeft zowel positieve als negatieve gevolgen. Niemand geeft graag zijn controle weg. Maar we stappen toch wel in een vliegtuig. En daar hebben we ook geen controle over.

  • MYRTHE PASS

    De vrouw op de fiets zal waarschijnlijk een inschattingsfout gemaakt hebben toen ze de straat over reed. Het ziet er niet meteen een baan uit om op over te steken.