Een “tragere” kassa, speciaal voor ouderen: deze supermarkt test het uit

Illustratiebeeld.
iStock Illustratiebeeld.
Al dat hectische gedoe aan de kassa in de supermarkt, het is voor niemand leuk. Niet voor zij die gejaagd zijn en liefst zo snel mogelijk weer buiten staan, maar zeker ook niet voor zij voor wie het allemaal wat minder vlot gaat. Een Schotse supermarkt heeft daar nu iets op gevonden. Zij experimenteren met een ‘relaxed lane’ of een tragere kassa, waar bejaarden en mensen met dementie terecht kunnen.

In de rustigere rij in de supermarkt in Prestwick kunnen zij niet alleen op een veel minder gehaaste manier hun boodschappen afrekenen - weg van de snelheidsdruk, ze krijgen ook speciale hulp. Zo is er een hoortoestel aanwezig om de communicatie een handje te helpen. Bovendien zijn de medewerkers aan de relaxed lane speciaal getraind, zodat ze weten hoe ze het best omgaan met mensen met onder meer dementie en Alzheimer.

Supermarktketen Sainsbury hoopt dat de kassa de winkelervaring aangenamer kan maken voor senioren en voor zij die simpelweg een beetje meer steun en tijd nodig hebben. "We willen de meest inclusieve supermarkt zijn”, zegt een woordvoerder aan The Independent. “Alle klanten moeten zich goed voelen in onze winkels. Er zijn veel aspecten aan een tripje naar de supermarkt die stresserend kunnen zijn voor bijvoorbeeld mensen met dementie”, aldus nog de woordvoerder. “Door met een tragere winkeloptie te experimenteren hopen we dat we hun leven een beetje gemakkelijker kunnen maken.”

Illustratiebeeld.
iStock Illustratiebeeld.

De rustigere rij zal gedurende een maand getest worden, elke dag van 10 tot 6. De actie kan op de sociale media op veel bijval rekenen. “Wat een prachtig initiatief”, klinkt het bij velen.

Het is niet de eerste keer dat Sainsbury experimenteert. In 2016 probeerden ze in Gosforth een gelijkaardig ‘slow shopping’-concept uit, dat na groot succes nu permanent bestaat. Bij dat concept kunnen kwetsbare shoppers elke dinsdag van 1 tot 3 in de winkel terecht voor een speciale service: ze worden begroet aan de ingang door een medewerker die hen in de winkel helpt met het verzamelen van hun boodschappen. Aan het einde van elke gang worden ook nog eens stoelen geplaatst, zodat al wie het even moeilijk heeft een korte rustpauze kan inlassen. Een nobele actie in een wereld waarin hyperefficiëntie centraal staat.




78 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Griet Maes

    Goed idee. Zo zijn zij minder gestresseerd doordat het trager mag gaan en wij minder gestresseerd omdat het sneller gaat!

  • Henninckx Terry

    Wacht maar tot Julie oud zijn,dan zal je anders spreken ,en ik DOE altijd mijn boodschappen in de week, op de middag, SUKKELS !!!!

  • Thierry Vansweevelt

    In de comments veel mensen die ouderen zacht en aardigvinden. Mijn ervaring met ouderen is toch anders hoor. De ouderen van nu hebben geen oorlog meer meegemaakt, maar werden rotverwend. Ze zijn altijd boos, altijd ontevreden, egoistisch,...

  • Francinne Declerque

    Exact, dat is de moderne maatschappij, laat de oudjes wachten in het tehuis op het einde en loop aub niet in de weg van de uitgebuite werkende klasse. Het zijn net die oudjes die eigenlijk niet genoeg of lang genoeg hebben gewerkt die de boel verzinken voor de werkenden, mijn geduld en respect is op, zeker in een wachtrij.

  • Thierry Vansweevelt

    Hypocriet. Eerst zoveel mogelijk zelfscan en geldtellers installeren om zoveel mogelijk winst te maken met zo weinig mogelijk personeel. En dan... ok.. laten we nog 1 "normale" kassa behouden