EasyJet reageert op vliegtuigstoelen zonder rugleuning: “Tijdens vlucht mag er niemand zitten”

De stoelen
Twitter De stoelen
Een foto van vliegtuigstoelen zonder rugleuning bezorgt de Britse lagekostenmaatschappij EasyJet kopzorgen. Een passagier die vanuit het Londense Luton naar het Zwitserse Genève vloog, nam een foto van het gemankeerde zitmeubilair en deelde het beeld op sociale media. EasyJet kreeg meteen een vloedgolf verontwaardigde reacties over zich heen. "Absurd en levensgevaarlijk”, schrijft iemand.

Twitteraars hekelen vooral de werkwijze van EasyJet. De luchtvaartmaatschappij verzocht de maker van de foto om de afbeelding van Twitter te verwijderen en met hen contact op te nemen, om een onnodige discussie in het openbaar te voorkomen. Maar de passagier weigerde de foto weg te halen. “Want dit is een echte vlucht.” Het kiekje, waarop aan boord van vlucht EXY98HD te zien is hoe een vrouw wat onhandig voorover zit op de zitting, werd al snel opgemerkt door Britse kranten zoals Daily Mail en The Sun en andere internationale media. Vervolgens buitelden mensen op Twitter over elkaar heen om de luchtvaartmaatschappij fel te bekritiseren. 

EasyJet heeft inmiddels officieel gereageerd op de foto die tijdens het boarden is gemaakt of op het moment voor de vlucht dat mensen hun stoel zoeken. Het bedrijf ontkent met grote stelligheid dat de stoelen zonder rugleuning door passagiers worden gebruikt. “Deze foto moet zijn gemaakt voor vertrek naar Genève of na de landing. Tijdens de vlucht mag er uit veiligheidsoogpunt absoluut niet op worden gezeten.” De gewraakte stoelen worden, zo verzekert het bedrijf, morgen direct gerepareerd. “Veiligheid heeft onze hoogste prioriteit en onze vloot is honderd procent veilig.”




64 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ben Desiree

    Voor al de posters hier ( direct uit de mond van de poster van die foto ): "This was her seat. The lady was moved to a spare seat once the flight was fully boarded. Not sure what would have happened if the flight was full.". M.a.w, de vrouw is verplaatst geweest naar een andere zetel en heeft nooit gevlogen op die plaats. Ja, de berichtgeving hier rond is te verwarrend.

  • Dirk Vregels

    Helemaal gelijk Frieda Van Keymeulen dit is 100% in scene gezet en in ieder vliegtuig zijn er een paar (verplichte) noodseats voorzien. Trouwens, wie is zo dom of laf om dan niet te reklameren maar het wel te twitteren? Schadeclaim en een levenslang vliegverbod.

  • Angelo Cabooter

    En dat durven ze nog Easy Jet noemen. Easy staat toch voor gemakkelijk?! Vliegen in een lagekostenmaatshappij is helemaal niet makkelijk. Tijd om de naam te veranderen.

  • FRIEDA VAN KEYMEULEN

    We vlogen voor onze pensioen veel, vooral beroepshalve. Dus, wat wij zien is: de "safety belt" ligt over kruis, d.w.z. deze zetel is niet in gebruik. Deze passagier zit met zijn dik achterwerk gewoon bovenop. Op de tweede foto kan je duidelijk zien dat deze zetel door niemand ingenomen is/was. Volgens ons is dit een grondige reden voor Easy Jet om een schadeclaim in te dienen.

  • Jan Verstrepen

    Goedkoop nietwaar dus niet klangen.