Duitsland zet in op waterstof voor vergroening industrie

De Duitse minister van Wetenschappelijk onderzoek Anja Karliczek tijdens de persconferentie waarin de nieuwe strategie werd voorgesteld.
REUTERS De Duitse minister van Wetenschappelijk onderzoek Anja Karliczek tijdens de persconferentie waarin de nieuwe strategie werd voorgesteld.
Duitsland zet vol in op waterstof om de industrie te helpen verduurzamen. De regering in Berlijn heeft daarom een plan met 38 maatregelen aangenomen om de productie en het gebruik van waterstof te stimuleren en de uitgaven aan infrastructuur, onderzoek en innovatie te vergroten.

In 2030 wil Duitsland de capaciteit hebben om 5 Gigawatt aan waterstof te kunnen opwekken. Vijf jaar later moet dat verdubbeld kunnen zijn. Daarbij richt het land zich vooral op zogeheten groene waterstof die door elektrolyse wordt gemaakt. Bij dat proces wordt water gescheiden in zuurstof en waterstof door middel van elektriciteit. Om die waterstof dan ook nog groen te laten zijn moet de benodigde stroom uit hernieuwbare bron komen, zoals wind- en zonne-energie.

Blauwe waterstof

Totdat alle benodigde waterstof op groene wijze kan worden opgewekt, is ook zogeheten blauwe waterstof toegestaan. Dat is waterstof die opgewekt is met stroom die met fossiele brandstoffen als kolen en gas is opgewekt, maar waarvan de CO2-uitstoot is afgevangen.

Om de doelen te bereiken trekt Berlijn 9 miljard euro uit voor onder meer lokale waterstofproductie. “We geven bedrijven nu een duidelijk raamwerk om hun investeringsbeslissingen te maken”, liet transportminister Andreas Scheuer weten.

Staalbedrijf Thyssenkrupp gaat alvast samenwerken met energiebedrijf RWE om waterstof op te wekken voor de staalproductie. Halverwege dit decennium zouden de eerste leveringen op gang moeten komen.




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Lecocq Daniel

    Nadeel van waterstofgas: allerkleinste molecule in het heelal, dus zeer moeilijk lekvrij op te slaan en te transporteren, en uiterst explosief.

  • Geert Tamsyn

    Het gaat hier om waterstof voor industriële processen, niet voor auto’s, daar heeft Duitsland duidelijk voor elektriciteit gekozen.

  • jorie Vanderperren

    Het is één piste op de weg vooruit, maar de oplossing zal niet enkel waterstof zijn, ook kernenergie, betere batterijen, slimme meters die zorgen voor lage stroomkosten als er veel groene stroom voorhanden is en tenslotte onthaasting of vermindering van verbruik zullen nodig zijn om voldoende impact te hebben.

  • patrick de keyser

    Das dan al wat veel beter dan dat elektrisch gedoe,benzine en diesel pompen vervangen door waterstof,bijna net zo snel getankt als anders inplaats van uren moeten opladen voor 200 a 300Km te kunne rijden.

  • Christine Laevers

    Sommigen worden blijkbaar wakker. Frankrijk geeft miljarden aan de vliegtuigindustrie om tegen 2035 een CO2-vrij vliegtuig te bedenken. De eerder streefdatum was 2050. Maar misschien is het een charme-offensief en niet meer dan dat ...