Duitsers waarschuwen: "Laat kilometerheffing maar zitten"

UNKNOWN

Van alle kanten waarschuwen de Duitsers Nederland voor de nieuwe autobelasting. Ze hebben slechte ervaringen met de peperdure elektronische wegenbelasting per gps, meldt De Telegraaf.

"Het Nederlandse plan zou veel te duur voor ons zijn. Dat doen we in Duitsland dus niet", oordeelt Andreas Hölzel van de ADAC, Europa's grootste verkeersclub in De Telegraaf. In Duitsland wordt de motorrijtuigenbelasting al via de CO2-uitstoot bepaald. Dat zou auto's met een geringe emissie attractiever maken om te bouwen en te verkopen.

Slechte ervaringen

Onze oosterburen hebben veel slechte ervaringen met de elektronische belastingheffing op het vrachtwagenvervoer, waarvoor in 2002, twee dagen voor de verkiezingen, werd gekozen. "De invoering was anderhalf jaar te laat. Daarom heeft de bondsregering het verantwoordelijke bedrijvenconsortium Toll Collect, dat de vrachtwagenkastjes beheert, voor de rechter gedaagd", zegt Martin Bullheller van de Duitse brancheorganisatie BGL.

Technische problemen
De vertraging kostte de Duitse belastingbetaler 1,5 miljard euro. Voor de peperdure operatie betaalt Berlijn per jaar aan Toll Collect 700 miljoen euro. "De invoering van de zogeheten on-board-units van Toll Collect was een catastrofe", oordeelt Bullheller. "Er waren steeds technische problemen en te weinig apparaten." In de begintijd reageerden die bijvoorbeeld niet, ze gingen niet uit, of gingen vanzelf uit, of toonden verschillende prijzen over dezelfde afgelegde weg." (mvl)