Duitse Senaat stemt over maximumsnelheid van 130 km/u op Autobahn

Illustratiebeeld.
Getty Images Illustratiebeeld.
De Bondsraad, de Duitse Senaat, stemt vrijdag over een voorstel een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur op snelwegen in te voeren. De kwestie staat ter discussie in het land waar heel hard rijden op de Autobahn door velen bijna als grondrecht wordt gezien.

Het plan is in oktober gesneuveld in de Bondsdag, maar nu proberen voorstanders van een maximumsnelheid het via de Bondsraad. Die buigt zich vrijdag vanaf 09.30 uur over een heleboel vraagstukken. De raad is een vertegenwoordiging van de deelstaten en het snelheidsinitiatief komt van Berlijn en Bremen. Duitse media betwijfelen of er onder de overige veertien deelstaten enthousiasme voor te vinden is. 

Het Nederlandse parlement verlaagde in 2019 al de maximumsnelheid op de snelwegen van onze noorderburen. Daar is 't gedaan met 130 km/u rijden (HLN+). 

In november 2019 vroegen we aan jullie of ook in ons land de maximumsnelheid verlaagd zou moeten worden naar 100 km/u. Benieuwd naar de reacties? Klik dan hier.




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Alec Verbruggen

    voorstel afgekeurd, uiteraard.

  • Curt Tardy

    Op de autobahn in Duitsland ter vergelijking België: meer afstand tussen voertuigen gerespecteerd, op en afritten liggen veel verder uit elkaar (meer ruimte), veel minder plakkende/hinderlijke bestuurders op 3de rijvak (de snelste) en dikte tarmak wegdek (80 cm) zonder verzakkingen noch gaten = veiliger met veel minder verkeersagressie want iedereen rijdt er snel (in België niet mogelijk)

  • guido vermeyen

    Onbeperkte snelheid in Duitsland, is een vorm van vrijheid, net zoals wapens dragen in de VS,....eigenlijk gebeuren daar veel minder ongevallen dan hier, met die max. van 120 km/u..het is de manier van rijden en in Duitsland zijn de snelwegen veel minder druk bereden.

  • Karel Tichmann

    Iedereen die daarop heeft gekozen, wordt niet meer op gestemd...