Duitse regering na nachtelijke onderhandelingen eens over klimaatpakket: brede CO2-heffing vanaf 2021, vliegreizen duurder, treintickets goedkoper

Duits bondskanselier Angela Merkel (CDU) met haar vicepremier Olaf Scholz (SPD).
AFP Duits bondskanselier Angela Merkel (CDU) met haar vicepremier Olaf Scholz (SPD).
Duitsland gaat in de nieuwe klimaatplannen een CO2-heffing op benzine, diesel, stookolie en aardgas invoeren. Dat is een van de uitkomsten van een een nachtelijke marathonvergadering van meer dan 16 uur van de Duitse regeringspartijen CDU van bondskanselier Angela Merkel en de SPD van vicepremier Olaf Scholz. De CO2-belasting wordt vanaf 2021 gefaseerd ingevoerd.

Na maandenlang getouwtrek ligt er eindelijk een akkoord op tafel over een nieuw pakket klimaatmaatregelen. De regering van de christendemocratische en conservatieve CDU/CSU en de sociaaldemocratische SPD heeft onder andere een akkoord gevonden over een koolstofprijs die de consumptie van onder meer diesel en benzine duurder moet maken. De prijs stijgt tegen 2021 met drie eurocent en tegen 2026 met negen tot vijftien eurocent. Dat alles moet verrekend worden met de handel in emissierechten, een maatregel waar ook de aardoliemaatschappijen zich aan hebben verbonden.

Daarnaast komt er vanaf 2025 een verbod op de installatie van op olie gestookte verwarmingssystemen. De maatregelen worden gekoppeld aan subsidies voor huiseigenaars die de overstap maken naar klimaatvriendelijkere alternatieven. Oude verwarmingsketels kunnen ingeruild worden voor nieuwe, met een korting die oploopt tot 40 procent. De prijs van groene energie moet omlaag en het aandeel opgewekte stroom van windmolens op zee moet met meer dan de helft omhoog.

Goedkoper per spoor, duurder per vliegtuig

Fiscale voordelen liggen er in het verschiet liggen voor pendelaars die kiezen voor duurzaam vervoer: zo zal de btw op treintickets dalen van 19 naar 7 procent en krijgt de Deutsche Bahn er tussen 2020 en 2030 elk jaar een miljard euro bij. Tegelijkertijd zullen de belastingen voor het vliegverkeer omhoog gaan. Ook de taks voor auto's met een hoge CO2-uitstoot gaat omhoog. Voor elektrische voertuigen gaan de steunmaatregelen dan weer omhoog.

“We komen met meerdere prikkels zodat mensen in hun doen en laten meer verantwoordelijkheid voor het klimaat kunnen nemen”, zei Merkel bij de voorstelling van het akkoord. “Wij geloven dat deze doelen haalbaar zijn.” Vicepremier Scholz noemde de vele klimaatdemonstraties wereldwijd een wake-up call. “We hebben in het verleden niet genoeg bereikt. Dus handelen we nu met meer overtuiging.”

Achterstand

Duitsland was ooit een voortrekker, maar dezer dagen heeft de grootste lidstaat van de Europese Unie een achterstand opgelopen in de strijd tegen klimaatverandering. Het land dreigt volgend jaar zijn tussentijdse doelstelling voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen te missen. Tegen 2030 wil Duitsland de uitstoot met 55 procent indijken in vergelijking met 1990. De nieuwe klimaatplannen kosten in totaal meer dan 54 miljard euro en moeten ervoor zorgen dat Duitsland de doelen voor 2030 haalt. 

Het klimaatdebat woog de voorbije maanden zwaar op de al broze coalitie van bondskanselier Angela Merkel. De regering vergaderde een hele nacht door om een uitweg te zoeken. De coalitie wil geen nieuwe schulden aangaan voor de financiering van het klimaatpakket, dat later vandaag wordt bekendgemaakt. Duurzame alternatieven in het verkeer en voor verwarming van huizen moeten een impuls krijgen. 

Uitgerekend vandaag trekken in Duitsland honderdduizenden mensen de straat op in het kader van de wereldwijde klimaatbetogingen. 

Merkel en haar regering vergaderden de hele nacht door tot er deze voormiddag een akkoord werd bereikt.
EPA Merkel en haar regering vergaderden de hele nacht door tot er deze voormiddag een akkoord werd bereikt.



30 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Moeten ze daarvoor een nacht onderhandelen ? Het kleinste kind kan wat zij gedaan hebben, gewoon alles duurder gemaakt en het milieu misbruikt om de mensen hun zakken te legen.

  • Karine Roeland

    Hoe kunnen duurdere vliegtickets helpen? De rijken zullen blijven vliegen, alleen zullen er minder passagiers in het vliegtuig zitten. Dus is dit enkel de gewone man die niet meer zal kunnen vliegen. Miljonairs met privéjet of onze rijke medeburgers zullen maar al te graag wat meer betalen, zodat ze zonder 'sukkels' zalig kunnen vliegen. Is een vliegtuig milieu bewuster als mensen meer moeten betalen? Verbruikt een vliegtuig minder als er minder passagiers inzitten? Dit is gewoon pesten

  • Ben Strubbe

    Niet overdrijven, Remus Bogaert, dat doet het IPCC wel voor jou. Denk ook hier even over na: Afrika telt vandaag een overwegend arme bevolking van 1,2 miljard mensen dat snakt naar welvaart en energie; wij westerlingen gaan hun die welvaart toch niet onthouden ? Elke poging om iets aan het klimaat te veranderen is een druppel op een hete plaats. Laten wij het gewoon uitzweten en maatregelen nemen tegen het onvermijdelijke; een betere waterhuishouding, bv. En nucleaire energie verder opvoeren.

  • Remus Bogaert

    @mr Verheyden: ik denk dat u het ng steeds niet door hebt. De opwarming der aarde ga je niet uitzweten ... de opwarming vd aarde gaat er voor zorgen dat het hier onleefbaar wordt.Niet voor jou en voor je kinderen maar je kleinkinderen gaan het toch al voelen.

  • Marie Vandam

    Dus met andere woorden de gewone Duitse burger wordt weer gekloot ,de rijke daar oa maersk scheepvaart daar blijven ze af!