Duitse regering gekant tegen snelheidslimiet op snelweg om klimaatdoelen te halen

iStock
De Duitse regering is tegen het invoeren van een algemene snelheidslimiet op de autosnelweg. Dat zei regeringswoordvoerder Steffen Seibert vandaag in Berlijn. Er zijn "intelligentere" maatregelen die genomen kunnen worden in het verkeer ter bescherming van het klimaat, luidt het.

Seibert reageert daarmee op een aanbeveling van een klimaatwerkgroep van de bondsregering om een algemene snelheidslimiet van 130 kilometer per uur in te voeren op de autosnelwegen, om de impact van het verkeer op het klimaat te beperken. Tenzij verkeersborden anders aangeven, geldt er in Duitsland momenteel geen snelheidslimiet op de autosnelwegen. Wel wordt 130 kilometer per uur beschouwd als de aanbevolen maximumsnelheid.

De klimaatgroep stelde in de tekst dat het voorlopig nog maar gaat om een “eerste oriëntering” met ideeën die moeten leiden tot het terugdringen van de CO2-uitstoot. Van een beslissing is dus nog lang geen sprake. Ook het zwaarder belasten van diesel en een quotum voor elektrische wagens werd door de commissie op tafel gelegd. 

Debat

De aanbeveling van de klimaatwerkgroep leidde in Duitsland tot een groot debat. Onder meer transportminister Adreas Scheuer (CSU) sprak zich al uit tegen de snelheidslimiet. Milieuminister Svenja Schulze (SPD) zorgde voor ophef door gisteren in een ZDF-uitzending niet te willen zeggen hoe ze zelf over deze kwestie denkt. Ze kreeg het verwijt geen stelling te durven nemen. 

De verdeeldheid over het thema is groot, niet alleen onder ministers. Uit een enquête blijkt dat 51 procent van de Duitsers voorstander is van een snelheid van hooguit 130 kilometer per uur, 47 procent wil harder kunnen blijven rijden.




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • PETER PERMENTIER

    Dit is Europa, dus we zijn nog ver af van een eenvormigheid, dus dan weet ge hoe het in het EU parlement aan toe gaat, maar dat EU gedoe kost ons pakken van geld, al wort er beweerd dat iedere Belg daarvan een voordeel heeft van 1.500 euro, ik heb sinds de oprichting er nog niets van gevoeld enkel elk jaar meer belastingen en sociale afbreuk dat wel.

  • diane colman

    Ja Duitsland is een groot sterk land en moet zich blijkbaar niet aan de regels houden voor het milieu.... arm Europa.. niets gaat zoals het moet.

  • JAN krommentak

    Gewoon de bruinkoolcentrales sluiten en het is voorlopig opgelost maar nee de grootste vervuilers laten draaien tot 35 dat kan alleen als je aan het roer van Europa staat

  • Walter Lippens

    Er bestaat dan toch nog gezond verstand in deze wereld.

  • Erik bernard

    Als men dit doet dan zijn BMW , Porsche en Mercedes bankroet.