Duitse rechter verbiedt eerste trajectcontrole van het land

dpa
De eerste trajectcontrole van Duitsland heeft maar kort geld opgeleverd. Een rechter uit Hannover noemde het meetsysteem deze week onrechtmatig. Het systeem op de B6 in Laatzen bij Hannover is door de uitspraak van de rechter met onmiddellijke ingang uitgezet. Het ministerie van Binnenlandse Zaken kan nog wel in beroep gaan.

Twee maanden geleden begon het Duitse ministerie met een test met de trajectcontrole. Het systeem moet de veiligheid vergroten, maar levert onder meer de Nederlandse en Belgische overheid jaarlijks ook miljoenen op. Bij een trajectcontrole zijn meerdere meetpunten aanwezig, zodat de gemiddelde snelheid op een bepaald traject wordt berekend. 

Het detecteren van de nummerplaat van alle voertuigen - en dus niet alleen die van de overtreders - is volgens de rechter in strijd met het in het Duitse grondwettelijk gewaarborgde recht op zelfbeschikking. Sinds de trajectcontrole twee maanden geleden werd geïntroduceerd, zijn 141 snelheidsovertreders beboet. 100 km/u was toegestaan, de hoogst gemeten snelheid was 189 km/u. 




66 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gaston FOUBERT

    Ik hou me altijd aan de opgegeven snelheid en kom nooit te laat; hoe zou dat komen? Trajectcontrole vind ik persoonlijk beter dan flitscamera's anders gaat men op de rem staan en eens voorbij weer volle gas.

  • Geert Tamsyn

    Els Pauwels, de hoeveelheid is juist een goede zaak, hoe meer verkeer, hoe lager de snelheid. Enkel op plaatsen en tijdstippen waar er weinig verkeer is, kunnen gevaarlijk hoge snelheden gehaald worden.

  • Els Pauwels

    Ben Strubbe niet de snelheid maar de hoeveelheid is het probleem. Waar houdt dit op? binnen 10 jaar rijden er waarschijnlijk nog 30 % meer auto's rond, wat gaan ze dan doen? een zone 10 maken ?

  • Ben Strubbe

    Het sprookje dat snel rijden geen risico vormt mag wel een keer doorprikt worden. Sommigen schijnen te vergeten dat er 'ooit toen er nog 60 km/uur mocht worden gereden aan een school', er toen ook aanzienlijk minder auto's rondreden. Het verkeer is een stuk drukker geworden. Snelheidsovertredingen mogen voor mijn part vertienvoudigd worden.

  • Manten Kalle

    Van mij mogen er wat meer camera's staan.