Duitse luchtverkeersleiding zwaait met premie van 2.000 euro per extra shift

Boris Roessler/dpa
De Duitse luchtverkeersleiding DFS wil het dreigende personeelstekort deze zomer opvangen door de luchtverkeersleiders een premie van 2.000 euro aan te bieden per extra shift die ze vrijwillig presteren. Dat schrijft Der Spiegel. Het voorstel werd overgemaakt aan de vakbonden, maar die happen nog niet toe.

Duitsland kampte vorige zomer met heel wat vertragingen in het luchtverkeer. Ook dit jaar dreigen er problemen, want de Duitse luchtverkeersleiding heeft enkele tientallen verkeersleiders tekort om het drukke vakantieverkeer op te vangen, schrijft Der Spiegel.

DFS hoopt nu extra personeel te lokken met een premie van 2.000 euro per extra shift. Door het drukke schema zou een luchtverkeersleider niet meer dan één extra shift per maand kunnen presteren, luidt het nog.

Het voorstel is echter nog niet aanvaard door de vakbonden, want die willen dat ook andere categorieën, zoals technici, van de maatregel zouden kunnen genieten. Daarenboven wil de vakbond dat er ook oplossingen op lange termijn worden uitgewerkt, zoals de aanwerving en training van bijkomend personeel. 

Het vakantieseizoen begint einde juni en het is dus afwachten of er tegen dan een akkoord kan worden bereikt. 




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Filip Cossaer

    Nico, 2000 euro is geen maandloon voor luchtverkeersleiders hoor. Die verdienen wel een pak meer, maar moeten ook zware verzekeringen afsluiten die veel geld kosten

  • Jean Bob

    Klein detail dat niet in het artikel staat is dat de Duitse luchtverkeersleiders hier ook bitter weinig interesse in hebben maae dat hun management wel durft zeggen dat er personeel tekort is. Meer staff, betere balans werk-privé willen die luchtverkeersleiders, geen premies om nog meer te komen? Als ze 'maar' 1 shift extra op een maand kunnen doen omdat het rooster verder al te vol zit zijn ze al te veel aan het werk om goed te zijn, een premie in ruil voor vermoeidheid...

  • Nico Eeckhout

    Dus ze krijgen een maandloon bovenop een extra shift, en nog is het niet genoeg?

  • Andy De Schieter

    Brussel zou het goed vinden aangezien overwerk 60 procent belast wordt.

  • Jan Verstrepen

    Dus verkeersleiders dubbele shifts laten draaien dat zal heel goed zijn voor de veiligheid na 16h werken gaan ze nog in top form zijn .......