Duits ngo-schip wil met migranten aan boord Italiaanse wateren binnenvaren en riskeert sancties

Het schip Sea-Watch 3
AFP Het schip Sea-Watch 3
De Duitse hulporganisatie Sea-Watch wil ondanks een verbod met haar reddingsschip de Italiaanse wateren binnenvaren en daardoor een zware boete riskeren. Twee weken na de redding van 53 migranten uit Libië is de situatie aan boord precair geworden, zei Sea Watch-woordvoerder Ruben Neugebauer woensdag aan het Duitse persagentschap dpa.

Een onlangs in werking getreden regeringsdecreet in Rome voorziet geldboetes tussen 10.000 en 50.000 euro, indien particuliere schepen met geredden aan boord zonder toelating de Italiaanse wateren binnenvaren. Volgens het nieuwe "veiligheidsdecreet" moeten boetes voortaan door de kapitein, de scheepsexploitant en de eigenaar van het schip worden betaald.

Het pakket strafmaatregelen komt van minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini, de partijleider van de rechtse Lega Nord. Hij wil voorkomen dat ngo's nog migranten oppikken. Het reddingsschip Sea-Watch 3 wacht al dagen voor de territoriale wateren in de buurt van het Siciliaanse eiland Lampedusa in de Middellandse Zee op een oplossing voor de opvarenden. Tot dusver zijn slechts elf mensen vanwege hun gezondheidstoestand aan land gebracht. 

Oproepen van andere hulporganisaties om de geredden van de Sea-Watch 3 naar een veilige haven te brengen, bleven tot nog toe zonder resultaat. Dinsdag draaide een uitdrukkelijk verzoek van de Sea Watch bij het Europees Hof voor de rechten van de mens om in een Italiaanse haven te mogen aanmeren op niets uit.




28 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jo Bosman

    Jullie kennen niets van zee wetten. Elke Kapitein van welke boot dan ook is wettelijk verplicht om mensen in nood op zee te helpen, ongeacht hun afkomst. Kapiteins en bemanningen die dat niet doen hangt jarenlange gevangenisstraffen boven het hoofd. Het is ook de kapitein die beslist waar de geredden aan land gezet worden en elk land dient dit ook te respecteren.

  • Dirk Kindt

    Naar Mexico varen bij die andere 20 miljoen illegalen. Bij de terugreis schip slopen en eigenaars, bemanningsleden en N.G.O.'s zwaar beboeten.

  • Jef Heffens

    Die boetes moeten veel hoger en effectieve gevangenisstraffen voor kapitein en scheepsexploitant.

  • Annie Broeckx

    Ze kunnen toch terugdraaien of hebben ze dat niet geleerd ?

  • piet devlieger

    Laten binnenvaren, schip in beslag nemen en kapitein, scheepsexploitant en de eigenaar van het schip in de gevangenis voor mensenhandel. Want denken ze nu echt dat boetes van 10000 of 50000 euro die mensen afschrikken ? 50000 euro is het bedrag dat 10 sukkelaars betalen om zich te laten overzetten. Dat is peanuts voor die mensensmokkelaars.