Droomvakantie van 11.000 euro in viersterrenhotel op Cuba blijkt nachtmerrie: “Ik barstte in tranen uit”

Gayle met haar man Steve. Ook haar twee dochters, haar zoon en zijn vriendin waren erbij.
RV Gayle met haar man Steve. Ook haar twee dochters, haar zoon en zijn vriendin waren erbij.
Een vrouw die haar 50ste verjaardag met familie in schoonheid wilde vieren op Cuba, is van een kale reis teruggekeerd. Ze betaalde 11.000 euro voor een verblijf in een viersterrenhotel. Ter plaatse werd haar droom aan diggelen geslagen. “Het was verschrikkelijk”, zegt ze.

Gayle Evans uit het Engelse Birmingham trok naar Cuba met het hele gezin. “De kinderen worden groot. Het was de laatste kans om ze allemaal samen mee te krijgen.” Dus boekte ze voor 11.000 euro (10.000 Britse Pond) een vakantie. Haar echtgenoot Steve, twee dochters Ayla (19) en Gabby (12), en zoon Jaz (23) met zijn vriendin Laura (23) mochten mee. De eerste vakantie met de hele familie in het buitenland.

“Wekenlang droomden we van idyllische stranden, prachtige zwembaden en lekkere cocktails.” Zoals beloofd in de brochure. Hotel ‘Brisas del Caribe’ werd er omschreven als een luxueuze uitvalsbasis in de populaire badplaats Varadero.

In de brochure zag alles er piekfijn uit.
RV In de brochure zag alles er piekfijn uit.

Na een lange en uitputtende reis kwam het gezin op hun bestemming aan. “Het hotel was compleet in verval”, zegt Gayle. “Ik barstte in tranen uit. Ik kon echt niet geloven hoe erg het was.” In hun kamer lagen elektriciteitsdraden open en bloot. Vuile handdoeken van de vorige gasten slingerden nog rond. Alles in het hotel was aan het afbrokkelen.” 

Alles in het hotel was aan het afbrokkelen.
RV Alles in het hotel was aan het afbrokkelen.
Zelfs de vierde ster op de muur bleek afgebrokkeld.
RV Zelfs de vierde ster op de muur bleek afgebrokkeld.

“Degoutant”

“Op het zwembad dobberde een groenachtig schuim en eromheen stonden vernielde strandbedden. De toiletten aan het zwembad waren smerig.” 

En net toen ze dachten dat het niet meer erger kon, kreeg de hele familie te kampen met maagproblemen.

De toiletten aan het zwembad.
RV De toiletten aan het zwembad.

Al op de eerste dag van hun verblijf, vorige zomer, stapte Gayle met een bundel klachten naar reisagentschap ‘The Holiday Place’. Ze wilde van hotel veranderen, maar dat lukte niet. “Elders zou het niet beter zijn”, klonk het. 

Hoewel haar vakantie vorige zomer plaatsvond, kreeg ze pas recent een commerciële geste aangeboden: een voucher van 110 euro voor een volgende vakantie bij hetzelfde reisagentschap. “Degoutant”, zegt Gayle. Daarop plaatste ze haar verhaal op sociale media.

Het zwembad was groenig, in plaats van blauw zoals in de brochure.
RV Het zwembad was groenig, in plaats van blauw zoals in de brochure.

Het reisagentschap zegt dat het de klachten onderzocht heeft, maar dat het omwille van de GDPR-wetgeving geen verdere uitspraken wil doen over de zaak. Gayle Evans zegt nog dat de stranden inderdaad prachtig waren, maar dat de kwaliteit van hotel mijlenver onder de verwachtingen bleef.

Tripadvisor

Op Tripadvisor krijgt het hotel op basis van 4.412 beoordelingen een score van 3,5/5. Er zitten ook 1.125 Nederlandstalige beoordelingen bij. Blijkbaar heeft het hotel zowel gerenoveerde kamers als verouderde kamers. Enkele commentaren zijn verre van lovend. “Ontzettend slecht hotel. Vieze kamers. Schimmel in de douche”, zegt iemand. Over het personeel lijkt men wel tevreden. “Deze zijn super vriendelijk”, klinkt het. En, “ter compensatie (voor de kamer) kregen wij een fles rum.”

Een kapot bed op de gang.
RV Een kapot bed op de gang.
"Het snackbarbuffet, 24/24 geopend, is leeg", klaagt Gayle.
RV "Het snackbarbuffet, 24/24 geopend, is leeg", klaagt Gayle.



66 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Joppe Van den Broeck

    11000.00 euro voor 6 personen. Daar huur je mijn villa in Bali voor. Villa pemaron in lovina. 3 weken. Including Vliegtickets, eten, staff, trips, transport. Dan regel ik hier alles. een luxe villa met prive zwembad. En staff die alles voor u doen.

  • David De Geyter

    Eigenaardig dat dit toch altijd Britten zijn die zoiets tegenkomen!

  • Martina Vermeersch

    Verschrikkelijk wens het niemand toe

  • Natascha Willems

    In Cuba is dat niet zo abnormaal hoor. Wij hebben daar eens een hotel 5+ sterren geboekt en zelfs dan is het op het randje van de welverdiende luxe. 4 sterren zou ik daar nooit durven boeken.

  • Peter Berg

    Idem meegemaakt ooit op Tenerife geboekt bij Neckermann. Duurde 3 dagen voordat we een fatsoenlijke kamer hadden en kregen "een fles wijn bij volgende boeking". Die reisagentschappen doen wat ze willen, wat ze ook zeggen over de bescherming van de klanten.