Doek valt voor Europese ‘superjumbo’: Airbus levert laatste A380 in 2021

Een gloednieuwe Airbus A380 wordt verlicht bij de overdracht aan Emirates. Archieffoto.
REUTERS Een gloednieuwe Airbus A380 wordt verlicht bij de overdracht aan Emirates. Archieffoto.
De laatste levering van de superjumbo A380 staat voor 2021 op de rol. Dat maakte vliegtuigbouwer Airbus vandaag bekend. Volgens de onderneming heeft luchtvaartmaatschappij Emirates zijn bestelling verkleind. Daardoor is er geen substantieel orderboek meer voor het toestel en dus geen basis om de productie op gang te houden.

Emirates laat weten dat het aangekondigde einde van de A380 betreurt. “Hoewel we ontgoocheld zijn dat we de bestelling moesten herbekijken, en verdrietig dat het programma niet kan worden voortgezet, aanvaarden we dat dit de realiteit is”, aldus de luchtvaartmaatschappij. Ze benadrukt wel dat de superjumbo tot in de jaren dertig in bedrijf zal blijven. 

Emirates had een order voor 162 toestellen, dat aantal is verlaagd naar 123 waarvan er de komende jaren nog 14 worden geleverd. De stap treft 3.000 tot 3.500 werknemers van de Europese vliegtuigbouwer. Airbus gaat in gesprek met sociale partners over de gevolgen, maar heeft goede hoop dat een groot deel van het personeel intern herplaatst kan worden.

Andere deal

Airbus zette namelijk wel een andere deal op papier met Emirates, voor 40 toestellen van het type A330-neo en 30 van het type A350. Deze bestelling heeft een cataloguswaarde van omgerekend ruim 21 miljard euro. Doorgaans worden bij grote orders echter flinke kortingen bedongen.

De ontwikkeling van de A380 heeft Airbus tientallen miljarden euro's gekost. De vliegtuigen zijn inmiddels tien jaar in productie, maar vanaf het begin vielen de verkopen al tegen. De meeste luchtvaartmaatschappijen geven de voorkeur aan kleinere en zuinigere vliegtuigen.

Een Airbus A380-800 bereidt zich voor op de landing in Nice in Frankrijk.
REUTERS Een Airbus A380-800 bereidt zich voor op de landing in Nice in Frankrijk.



9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yves Steenssens

    Heb destijds de grootheidswaanzin van Airbus ook bekritiseerd . Van Hamburg naar Toulouse met de dolfijn Beluga XL een jet speciaal gemaakt om de vleugels in te vervoeren die in Hamburg gefabriceerd worden. Heb hem vele keren zien overvliegen omdat hij niet echt hoog vliegt .Het schijnt dat er 5 van gemaakt zijn ….??

  • Chris Bollen

    en wat bij vrachtvervoer ? Kan de 380 daar geen rol spelen ?

  • Ronald De Smet

    Was helemaal te voorzien: er is geen tweedehandsmarkt voor het toestel en het kan ook maar naar een beperkt aantal luchthavens vliegen. Economisch niet haalbaar. Verplichte personneelsbezetting (PNC /cabin crew)is enorm en de beschikbare zetelconfiguratie (800) werd nooit gebruikt.

  • Yves Steenssens

    Dagelijks vliegen ze hier over , het lijkt dat ze ergens gratis te verkrijgen zijn. Nee , ik ben ook spotter maar vandaag is de zon weer verduisterd door de vliegtuigstrepen .De schade aan de atmosfeer is onherroepelijk .De autokeuring opbergen en met lichten aan rijden verbieden zou al veel goedmaken maar wie ben ik... Overbekend politieker mailde me ooit: "ik begrijp uw ergernis maar elk voertuig betekent ,kassa,kassa ".

  • robrecht Peeters

    De A380 een typisch voorbeeld van het EU superioriteitsgevoel tegenover de Verenigde Staten van Amerika.Boeing zag af van de bouw van zulk monster en verkoos de Dreamliner te bouwen op basis van de marktanalyse maar de EU's zelfgenoegzaamheid, hun neerkijken op de VS deed hen wederom de das om.En daar zal het niet bij blijven want ook het EU militair transportvliegtuig A400 geraakt niet van de grond en wordt eveneens een doodgeboren kind.