Dit Nederlandse schip is de Tesla onder de containerschepen

Artist Impressie van een binnenvaartschip met een batterijenpakket aan boord. De accu's zitten in de twee donkerblauwe containers met de letter Z.
ZES Artist Impressie van een binnenvaartschip met een batterijenpakket aan boord. De accu's zitten in de twee donkerblauwe containers met de letter Z.
Van elektrische auto’s of fietsen kijken we niet meer op, maar een door batterijen aangedreven containerschip is wel bijzonder. Transportbedrijf Combined Cargo Terminals (CCT) neemt binnenkort de Alphenaar in gebruik, een in Nederland gebouwd elektrisch schip.

Op het eerste gezicht is de Alphenaar een gewoon binnenvaartschip, maar wie de machinekamer betreedt, ziet dat het geen doorsnee vaartuig is. Een traditionele verbrandingsmotor ontbreekt. Aan boord ruikt het niet naar olie en smeer. In plaats daarvan staat op de voorsteven van het containerschip nu nog een groot aggregaat dat op basis van diesel stroom opwekt. “Dat was een eerste stap. Maar nu vervangen we de diesel en het aggregaat door een accupakket. Hiervoor bouwen we op onze terminal in Moerdijk een laadpunt”, aldus CCT-directeur Luc Smits.

De Alphenaar is speciaal ontwikkeld voor bierbrouwer Heineken. Het schip wordt ingezet om het exportbier vanuit Zoeterwoude naar het zuiden te vervoeren. Per vracht 52 containers vol met 2,5 miljoen flesjes bier. Vanuit Moerdijk gaat het bier naar Rotterdam en Antwerpen voor transport naar alle uithoeken in de wereld. Het schip vaart steeds hetzelfde traject heen en weer. “Zo kunnen we het verwisselen van de batterijen efficiënt organiseren”, klinkt het.

Restafval

Om de batterijen op te laden, gebruikt het bedrijf hergebruikt restafval waaruit energie wordt opgewekt. “Dat betekent dat we onze batterijen straks honderd procent groen kunnen opladen. We zijn niet langer gedwongen om energie te gebruiken van een centrale die nog met steenkolen werkt”, aldus Smits. Al was de directeur van het containeropslagbedrijf niet meteen overtuigd. “Toen ik de eerste Tesla zag, moest ik erom lachen. Ik geloofde er niet in. Maar kijk waar we nu staan. Ik ben er zeker van dat we in de binnenvaart aan de vooravond staan van een soortgelijke vernieuwing.”

Fluisterboot

Een van de voordelen is volgens Smits dat de onderhoudskosten aanzienlijk lager liggen. “Er zijn minder draaiende delen die slijten of kapot gaan. Ook dat is vergelijkbaar met de elektrische auto. Je hoort de schepen straks ook niet meer. Vergeet het geluid van een stampende dieselmotor. De Alphenaar gaat als fluisterboot over het water.” De Alphenaar is negentig meter lang, 10,50 meter breed en heeft een draagvermogen van circa 1900 ton. 

Lees ook:

Grootste containerschip ter wereld komt aan in Antwerpse haven

Vlaamse kapitein Kevin Beirnaert (40) beleeft lockdown op verlaten cruiseschip: “Het is hier apocalyptisch stil” (+)

Tesla’s Model Y heeft lakproblemen, maar wie klaagt mag een jaar lang geen Tesla meer kopen




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Micah van Everdingen

    Mooi te zien dat een Nederlands bedrijf de touwen in eigen handen neemt om dit te ontwikkelen. Wat ik mijnzelf afvraag als ze het over laad punt hebben en het verwisselen van accu's, dan neem ik aan dat ze dus na iedere rit inplaats van uren wachten tot de batterij vol is, een al opgeladen pack erin plaatsen en dan de oude weer opladen? Dat zal een stuk sneller zijn dan zo'n gigantische batterij opladen haha.

  • Fred Jansen

    In het voorschip staat een aggregaat die de elektromotor kan aandrijven! Dat heeft een slechter rendement dan rechtstreeks op de schroefas! Eén `accupakket` kost zeker 1 miljoen € en men kan er slechts 5 uur op varen! Men gaat er gemakshalve vanuit dat de/ een verlader een meerprijs voor dit `schone` transsport wil betalen, zo`n verlader moet nog geboren worden. Het draait op subsidie! Een saillant detail is ook dat de afvalverbranding plaats vind d.m.v. mengen met steenkool!

  • Désiré Van Nieuwenhuyzen

    Dus onbetaalbaar en een ecologische en humanitaire ramp als het om lithiumbatterijen gaat.

  • Jean De Grande

    Ze gaan wel heel rap over dat restafval. Uitstoot? Ik vertrouw dat zaakje even goed als biomassa.

  • josianne keppens

    mooi verhaal! en wat met de batterij als deze defect is. dit is toch ook sterk vervuilend vanwege het zuur dat zich daarin bevindt? en waar gaat deze afval dan naar toe?