Directeur Charlie Hebdo: "15.000 magazines per week verkopen om beveiliging te kunnen betalen"

Laurent Sourisseau 'Riss', directeur van Charlie Hebdo
EPA Laurent Sourisseau 'Riss', directeur van Charlie Hebdo
Enkel om de redactie van Charlie Hebdo te beveiligen, moeten elke week 15.000 exemplaren van het satirische magazine worden verkocht. Dat schrijft Riss, de publicatiedirecteur van Charlie Hebdo, in een editoriaal dat woensdag wordt gepubliceerd naar aanleiding van de derde verjaardag van de aanslag op de redactie van het blad, waarbij 11 doden vielen. 

Het nummer van woensdag dat AFP kon inkijken, heeft als titel "Drie jaar in een conservenblik". Op de voorpagina staat een tekening van Riss van een bunker met daarop "Charlie Hebdo" en iemand die door een raampje roept: "De kalender van Daesh? (het Arabische acroniem van Islamitische Staat, red.) Die hebben we al gegeven."

Deze vrijheid van meningsuiting, die essentieel is en integraal deel uitmaakt van onze democratie, is een luxeproduct aan het worden.

Riss

"Normaal?"

"Elke week moeten minstens 15.000 exemplaren, of bijna 800.000 exemplaren per jaar, verkocht worden, enkel om de lokalen van Charlie Hebdo te beveiligen", aldus Riss, alias Laurent Sourisseau, in het editoriaal met als titel "De vrijheid van meningsuiting, hoeveel kost die?". "Is het normaal dat een krant in een democratisch land meer dan de helft van de exemplaren die in de winkel verkocht worden, moet investeren in de beveiliging van de kantoren en de journalisten die er werken? Welke ander medium in Frankrijk moet zoveel geld investeren om de fundamentele vrijheid van meningsuiting te kunnen gebruiken?", vraagt hij zich af.
"Deze vrijheid, die essentieel is en integraal deel uitmaakt van onze democratie, is een luxeproduct aan het worden, zoals sportwagens en de diamantrivieren van de place Vendôme (een plein met luxewinkels in Parijs, red.), waarvan slechts de rijke media in de toekomst zullen kunnen genieten", aldus Riss nog. 

7 januari 2015 heeft ons naar een nieuwe wereld gebracht, die bestaat uit gewapende politieagenten, luchtsluizen en geblindeerde deuren, uit angst en dood. Lachen we er toch mee? Ja.

Fabrice Nicolino, journalist

Journalist Fabrice Nicolino, die bij de aanslag op de Charlie Hebdo-kantoren zwaargewond raakte, schrijft in het nummer van morgen ook een stuk met als titel "Wat deze drie jaar echt veranderd hebben". "7 januari 2015 heeft ons naar een nieuwe wereld gebracht, die bestaat uit gewapende politieagenten, luchtsluizen en geblindeerde deuren, uit angst en dood. En dat in het midden van Parijs, in omstandigheden die de Franse republiek geen eer aan doen. Lachen we er toch mee? Ja," schrijft de journalist.

Herdenking aanslag

Zaterdag vinden in Parijs verschillende herdenkingen plaats onder de naam "Toujours Charlie". Zondag organiseert de organisatie Mouvement pour la Paix et contre le Terrorisme (MPCT) een bijeenkomst op de place de la République.




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Javi Marl

    Die 15000 verkopen ze anders toch extra doordat ze zich zelf in di positie hebben uitgegeven, moeten we nu compassie hebben ofzo, hypocrieten

  • Gerard Braeckmans

    Nooit begrepen wat er grappig aan is om alles de grond in te stampen, te provoceren en nodeloos iets of iemand belachelijk te maken.

  • Katrien De vos

    Walgelijk blad !

  • Geert Bancken

    Platvloers beledigen onder het mom van vrije meningsuiting, hhmmm...

  • Roland De Smedt

    Het verschil tussen vrije meningsuiting en provocatie is totaal zoek. Ik ben absoluut geen fan van dit laag soort satire.