Defect rampvliegtuig Lion Air dreigt ook bij andere nieuwe toestellen Boeing

A Boeing 737 MAX 9.
AFP A Boeing 737 MAX 9.
Het defect waardoor het gloednieuwe vliegtuig van het Indonesische Lion Air waarschijnlijk is neergestort, kan ook bij andere toestellen van het type Boeing 737 MAX 8 en MAX 9 voorkomen. Daarvoor waarschuwen de vliegtuigbouwer en de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. 

Vliegtuigfabrikant Boeing heeft alle luchtvaartmaatschappijen gewaarschuwd die met toestellen van zijn nieuwste model vliegen. De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) heeft een noodrichtlijn gepubliceerd waarin staat hoe piloten moeten handelen als er een fout in de software opduikt. Door die fout geeft een sensor verkeerde signalen, waardoor het toestel op automatische piloot een duikvlucht kan inzetten. Volgens onderzoekers was dat waarschijnlijk de oorzaak van de crash in de Javazee waarbij alle 189 passagiers om het leven kwamen. 

Het Lion Air-toestel was pas twee maanden oud. Direct na vertrek uit Jakarta kwam het in de problemen. De piloot vroeg toestemming om terug te keren naar de luchthaven, maar dat lukte niet. Dertien minuten na vertrek stortte het vliegtuig in de Javazee. 

Tijdens de laatste vier vluchten van zijn zeer korte loopbaan kampte het ramptoestel met een kapotte vliegsnelheidsmeter, zo bleek uit gegevens van de zwarte doos.  Dat probleem is gerelateerd aan de softwarefout van de belangrijke angle of attack-sensor. Die ‘invalshoeksensor’ moet ervoor zorgen dat het vliegtuig zijn neus recht houdt. De dag voor de noodlottige vlucht kwam het Lion Air-toestel daardoor al in de problemen. Vlak nadat het was opgestegen in Bali belandde het vliegtuig in een duikvlucht. Toen kon de piloot echter nog wel op tijd ingrijpen. Op een lagere hoogte dan normaal vloog hij door naar Jakarta.

Geen inspecties

Boeing heeft wereldwijd 219 vliegtuigen van de bewuste MAX-types aan klanten geleverd, sinds het model vorig jaar zijn debuut maakte in de commerciële luchtvaart. De eigenaars hoeven volgens de fabrikant geen extra inspecties uit te voeren of andere actie te ondernemen. De instructies in de vlieghandleiding volgen zou voldoende moeten zijn om ongelukken te voorkomen. In de noodrichtlijn van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit staat dezelfde instructie. 




14 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Willy Stinissen

    Zouden ze in Nederland nu dat vliegtuig ook gaan verbieden om te vliegen, net zoals die bakfiets waar de fabrikant aan is falliet gegaan? Ik denk dat nog gevaarlijker is dan die fiets. Het zou zwak zijn om nu de andere kant uit te kijken vind ik. Van de andere kant hou ik mijn hart vast voor die auto's die alleen gaan rijden. Sensoren, software, updates en niet geteste omstandigheden. Als uw telefoon of pc vastloopt tot daar toe, maar uw auto.....

  • Romain Barneveldt

    Typisch chartertoestel in Europa...

  • Chris Ulrichts

    TUI heeft deze toestellen ook al in zijn vloot.

  • raf peeters

    Ook al opgevallen sinds het allemaal via computer en geautomatiseerd gaat er nog nooit zoveel toestellen uit de lucht gevallen zijn ,men zou beter terugkeren naar de tijd dat de piloot (10) wat meer controle en te doen had in zijn cockpit ,nu is het zodanig gebouwd dat zelfs de piloot bij mankement niet weet wat gebeurd.

  • Jeroen Dekop

    Koop Airbus !!