De zeespiegel stijgt, maar de Rijn staat droog: “Vroeger was hoogwater de grootste vijand, nu is dat laagwater”

Kapitein Michael Schnaars (54) heeft al sinds juni niet meer gevaren met zijn veerboot.
Daniel Rosenthal Kapitein Michael Schnaars (54) heeft al sinds juni niet meer gevaren met zijn veerboot.
In Katowice wordt deze week de nieuwe klimaattop gehouden. Het water in de Rijn in Duitsland staat door klimaatverandering zo laag, dat de veerpont bij Niederheimbach al tijden niet kan varen.

Te veel water, dat is waaraan de meeste mensen denken bij klimaatverandering. Zo niet veerman Michael Schnaas (54). Op deze grauwe novemberdag tuft hij noodgedwongen met een sloepje de Rijn over, van het dorp Lorch in de Duitse deelstaat Hessen, naar Niederheimbach aan de overkant. Daar ligt zijn pont, de Sint Michael, nu al een half jaar aangemeerd. Op de oprit hangt een bord: “Vaart niet vanwege laagwater.”

Schnaas klimt in de stuurhut, schuift zijn pet recht en snuift vergenoegd het scheepsparfum op van diesel, hout en vervlogen koffie. “Zelfs met een blinddoek om zou ik de geur van dit schip herkennen.” Zijn opa kocht de pont in 1954. Schnaas vaart ermee sinds hij het bedrijf in 1984 overnam van zijn vader. Zes keer per uur, zeven dagen per week. Heen en weer, door het decor van het spreekwoordelijke ‘Reisje langs de Rijn’, dat in 2018 een wat gedateerd toeristisch panorama is.

Maar nu zit Schnaas al een paar maanden duimen te draaien, net als sommige andere veerponthouders in het Rijndal tussen Mainz en Koblenz. Ze wachten op regen. Bakken regen. Want het mag dan grauw zijn, echt veel water is er nog niet uit de hemel gekomen.

Je hebt 21% van dit artikel gelezen




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Gerard Braeckmans

    Als het water in de Rijn steeds hoog gestaan heeft en nu extreem laag is er wel degelijk iets aan de hand, Daniel Corstjens. En dat maakt wel een bal uit. Dat is een teken aan de wand dat er iets mis is. Maar sommigen willen dat gewoonweg niet weten, omdat het hen geen bal kan schelen.

  • Daniel Corstjens

    De rijn dient om water af te voeten,en of die nu laag of hoog staat maakt geen bal uit,alleen komt het de mens niet goed uit als hij eens wat te laag staat!

  • Linda Wellekens

    Ik denk dat alles veel erger is dan het lijkt. Rivieren zijn als aders en slagaders; zonder hen stopt het hart.

  • Jean-Pierre Vercruysse

    In October was ik gedeeltelijk op de Rijn en de Donau en inderdaad deze was niet steeds overal mogelijk door de waterstand. De probleemstuk werd opgelost door Autocars. Een maal Budapest voorbij richting Roemenië was het wel bevaarbaar