De ramp die ze vreesden in Genua

EPA
Zeker 42 mensen overleden gisteren nadat de Morandibrug in Genua instortte. Het was de ramp waar al voor werd gewaarschuwd. Recent stelden deskundigen nog dat de brug moet worden vervangen.

Het is een apocalyptisch gezicht: de vrachtwagen die op een paar meter van de diepte staat die de ingestorte brug heeft achtergelaten. De chauffeur in die groene wagen van de Italiaanse supermarktketen Basko zag gisteren rond half twaalf de 45 meter hoge meter hoge, 51 jaar oude brug voor zijn ogen inzakken. Dertig personenauto's en minstens drie vrachtwagens stortten naar beneden.

De Basko-chauffeur trapt op zijn rem. De twee inzittenden zien dat ze op misschien drie, vier meter van de afgrond staan en durven zich haast niet te bewegen. Toch stappen ze uit en maken ze dat ze wegkomen. Verbijsterd zitten ze nu thuis, zegt een woordvoerder van Basko tegen deze krant. "De chauffeur is in shock en kan niet praten 
over het incident. Zijn gezondheid is in orde, maar hij is getekend door wat er is gebeurd.''

De bestuurder kwam vlak voor de afgrond tot stilstand.
epa De bestuurder kwam vlak voor de afgrond tot stilstand.

Felle discussie

De ramp met de brug over het riviertje de Polcevera eiste gisteren minstens 35 levens. Gisteravond werd nog naar andere slachtoffers gezocht. Hoewel de oorzaak nog niet duidelijk is, woedt in Italië al een felle discussie over wat er is gebeurd. Deskundigen waarschuwden al langer voor problemen met de brug, die slecht ontworpen én slecht onderhouden zou zijn.

Nog in 2016 werd in een hoorzitting in de senaat door een deskundige gesteld dat ingrijpen noodzakelijk was. De brug uit de jaren 60 zou niet bestand zijn tegen het zware wegverkeer dat door de havenstad raast.

Vicepremier Salvini wees gisteren al naar de EU, die Italië strakke begrotingsregels oplegde. "Als externe obstakels ons ervan weerhouden om onze wegen veilig te houden, dan is de vraag of het nog zin heeft om die regels te volgen'', aldus de eurosceptische Salvini. "De veiligheid van de Italianen is belangrijker dan fiscale regels.''

REUTERS



44 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Tiziana Troukens

    Private weg, te onderhouden en te betalen door die privé maatschappij toch? Die maatschappij die miljarden winst maken en nauwelijks belastingen betalen? Dit heeft totaal NIKS met Europa te maken!

  • Niel Florenty

    De enige schuldige is de tolmaatschapij die deze autosnelweg uitbaat je betaald genoeg tolgeld, dan is het ook de taak van deze prive onderneming om deze snelweg en daarom ook die brug te onderhouden

  • Walter Corneel

    Waarom moet er een Europese politiek zijn dit kost enkel maar geld en er gebeurt toch niets der zitten daar enkel zakkenvullers

  • DIRK VAN BRUSSEL

    Marcel , ze krijgen geen geld van Europavoir hun wegen, dan laten we de bruggen maar verkommeren en mensen verongelukken ? Schijnbaar kunnen ze in de EU enkel iets bereiken als ze geld krijgen !

  • Ludwig van Hove

    Wat heeft dat met Europa te maken.De uitbating van de autosnelwegen in Italie is in privehanden.Men betaalt genoeg om erover te rijden