De grootste kunstroof na WOII: wat gebeurde er écht met het enige zeeschilderij van Rembrandt?

Christus in de storm op het meer van Galilea
AP Christus in de storm op het meer van Galilea
De theorieën over de diefstal uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston zijn zo talrijk dat tien lange afleveringen van een podcast nauwelijks genoeg zijn.

Wat als de Vijfde Symfonie van Beethoven nooit meer zou kunnen worden geluisterd? Of Shakespeares Hamlet nimmer meer te zien zou zijn? Zulke vergelijkingen helpen misschien de enormiteit te begrijpen van wat er in het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston is voorgevallen, zegt oud-directeur Anne Hawley.

Daar namen ruim 28 jaar geleden twee inbrekers dertien collectiestukken weg, waaronder twee vermaarde schilderijen: Het concert van Johannes Vermeer (1632-1675) en Christus in de storm op het meer van Galilea, het enige zeestuk dat Rembrandt van Rijn (1606-1669) ooit maakte. De dieven waren verkleed als politiemannen, hadden ’s ochtends vroeg de twee bewakers vrij gemakkelijk overmeesterd en waren niet minder dan 81 minuten binnen.

Het Concert van Johannes Vermeer.
FBI.org Het Concert van Johannes Vermeer.

De kunstroof in het museum aan de Amerikaanse noordoostkust is de grootste van na de Tweede Wereldoorlog – alleen al de waarde van de twee topstukken wordt op meer dan 440 miljoen euro geschat. Geen van de gestolen voorwerpen is sinds 18 maart 1990 boven water gekomen, ondanks de bijna 9 miljoen euro (10 miljoen dollar) beloning die het museum uitlooft voor de gouden tip. Er is nooit iemand voor betrokkenheid bij de inbraak veroordeeld.

Je hebt 12% van dit artikel gelezen




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • coppens jean-pierre

    Harry van laer waarom een rijke kunstliefhebber? Misschien hadden ze geen goesting om prentjes aan de muur te hangen, of een leeraar kunst die een echte schilderij wou tonen aan de leerlingen.

  • Harry van Laer

    Wat ben je nu met zulk een schilderij als je het nog niet eens in uw living moogt ophangen? Moet een zeer rijke kunstliefhebber geweest zijn die de opdracht gegeven heeft om het te stelen!