De Fyra van Frankrijk: nieuwe treinen te breed voor perrons

AFP
Nieuwe treinen voor regionaal vervoer in Frankrijk zijn breder dan de vorige en zullen een verbouwing van 1.300 perrons vergen voor een totale kostprijs van 50 miljoen euro. De Franse spoorwegbedrijven hebben vandaag toegegeven dat het probleem te laat opgemerkt werd.

Het is "tragikomisch" en "onwaarschijnlijk", zei de Franse staatssecretaris voor Transport, Frédéric Cuvillier. Volgens hem liep het mis doordat er in Frankrijk twee spoorentiteiten bestaan: de maatschappij SNCF (Société nationale des Chemins de fer) en het spoornet RFF (Réseau ferré de France). In juni zouden de twee bedrijven samengebracht worden in één grote overheidsgroep.

Voor een nieuwe generatie treinen, "die breder zijn om de verwachtingen van het publiek in te lossen, moeten 1.300 van de 8.700 perrons van het Franse spoornet gemoderniseerd worden", erkenden SNCF en RFF in een communiqué. Ze bevestigden daarmee een bericht dat vandaag in het weekblad Le Canard Enchaîné verscheen.

Volgens het weekblad stelde de SNCF het lastenboek op met de nieuwe afmetingen van de treinstellen. "Maar de ingenieurs van SNCF lieten na de werkelijkheid op het terrein te verifiëren." De maatschappij moest daardoor een reeks werkzaamheden opstarten die drie jaar zullen duren. Tot dusver zijn 300 perrons aangepast.